Duurzaam ondernemen bij Lidl: Inzicht in hun initiatieven

De duurzame missie van Lidl

Lidl is een supermarktketen die zich inzet voor duurzaam ondernemen. De supermarkt streeft ernaar om een positieve impact te hebben op mens en planeet, met concrete doelen en heldere strategieën. Lidl heeft zes strategische pijlers waarop zij zich richt om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Een van deze pijlers is biodiversiteit respecteren. Lidl werkt samen met partners om de negatieve impact op het milieu te verkleinen, in lijn met de klimaatdoelen van het Parijsakkoord. De supermarktketen is koploper op het gebied van duurzaamheid in de sector met veel nieuwe initiatieven. Zo is Lidl de eerste landelijke retailer die fossielvrij bevoorraad wordt en heeft de supermarkt de ambitie om in 2030 haar directe uitstoot met 80% te verminderen, in vergelijking met 2019.

Duurzame verpakkingen

Lidl hecht veel waarde aan duurzame verpakkingen en heeft een eigen logo ontwikkeld voor producten die duurzaam verpakt zijn. Dit logo geeft aan dat een product aan een van de volgende criteria voldoet⁚ de verpakking is voor meer dan 80% recyclebaar; de verpakking bezit minstens 30% gerecyclede content; de verpakking bestaat uit een duurzaam alternatief materiaal (biobased). Als eerste supermarkt in Nederland introduceerde Lidl een duurzaam alternatief voor het plastic groente- en fruittasje. De Lidl Green Bag is sterk, herbruikbaar en wasbaar. Zo gaan ze lang mee. Lidl werkt nauw samen met verpakkings- en afvalexperts om ervoor te zorgen dat de verpakkingen zo efficiënt mogelijk zijn. De supermarktketen introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl is in staat gebleken om meer dan 95% van haar totale bedrijfsafval te hergebruiken of te vergisten. De TÜV SÜD heeft het bedrijf geauditeerd en Lidl Nederland, op de dag van International Day of Zero Waste, het gouden certificaat toegewezen. De milieudivisie van de Schwarz Group, PreZero, ontwikkelt met haar merk OutNature nieuwe, duurzame vezel- en papierproducten voor verpakkingsoplossingen in de handel en industrie. De twee bedrijven werken samen om de circulaire economie te bevorderen en zo de impact op het milieu te minimaliseren. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer.

Lidl Green Bag⁚ Herbruikbaar en duurzaam

Lidl heeft als eerste supermarkt in Nederland een duurzaam alternatief voor het plastic groente- en fruittasje geïntroduceerd⁚ de Lidl Green Bag; Deze herbruikbare tas is sterk, wasbaar en kan dus keer op keer worden gebruikt. De Lidl Green Bag is een belangrijke stap in de strijd tegen plasticvervuiling en draagt bij aan de doelstelling van Lidl om duurzame verpakkingen te bevorderen. De supermarktketen stimuleert haar klanten om de Green Bag te gebruiken in plaats van plastic tasjes, wat een positieve impact heeft op het milieu. Lidl heeft een eigen logo ontwikkeld voor producten die duurzaam verpakt zijn. Dit logo geeft aan dat een product aan een van de volgende criteria voldoet⁚ de verpakking is voor meer dan 80% recyclebaar; de verpakking bezit minstens 30% gerecyclede content; de verpakking bestaat uit een duurzaam alternatief materiaal (biobased). Lidl werkt nauw samen met verpakkings- en afvalexperts om ervoor te zorgen dat de verpakkingen zo efficiënt mogelijk zijn. De supermarktketen introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl is in staat gebleken om meer dan 95% van haar totale bedrijfsafval te hergebruiken of te vergisten. De TÜV SÜD heeft het bedrijf geauditeerd en Lidl Nederland, op de dag van International Day of Zero Waste, het gouden certificaat toegewezen. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer.

Voedselverspilling tegengaan

Lidl is zich bewust van de problematiek van voedselverspilling en zet zich in om deze te verminderen. De supermarktketen steunt voedselbanken en helpt zo om voedselverspilling tegen te gaan. Lidl heeft al 31% minder voedsel verspild en breidt vanaf vandaag haar Verspil Mij Niet concept verder uit op weg naar haar doel om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 (ten aanzien van 2018). In alle 440 Lidl filialen biedt de supermarkt haar klanten de nieuwe Verspil Mij Niet producten aan. Deze producten zijn tegen een gereduceerde prijs te koop en worden aangeboden in een speciale vitrine. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer. Lidl heeft een eigen logo ontwikkeld voor producten die duurzaam verpakt zijn. Dit logo geeft aan dat een product aan een van de volgende criteria voldoet⁚ de verpakking is voor meer dan 80% recyclebaar; de verpakking bezit minstens 30% gerecyclede content; de verpakking bestaat uit een duurzaam alternatief materiaal (biobased). Lidl werkt nauw samen met verpakkings- en afvalexperts om ervoor te zorgen dat de verpakkingen zo efficiënt mogelijk zijn. De supermarktketen introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl is in staat gebleken om meer dan 95% van haar totale bedrijfsafval te hergebruiken of te vergisten. De TÜV SÜD heeft het bedrijf geauditeerd en Lidl Nederland, op de dag van International Day of Zero Waste, het gouden certificaat toegewezen.

Recycling en afvalbeheer

Lidl hecht veel waarde aan recycling en afvalbeheer en heeft een aantal initiatieven opgezet om de impact op het milieu te minimaliseren. Lidl heeft een eigen logo ontwikkeld voor producten die duurzaam verpakt zijn. Dit logo geeft aan dat een product aan een van de volgende criteria voldoet⁚ de verpakking is voor meer dan 80% recyclebaar; de verpakking bezit minstens 30% gerecyclede content; de verpakking bestaat uit een duurzaam alternatief materiaal (biobased). Lidl werkt nauw samen met verpakkings- en afvalexperts om ervoor te zorgen dat de verpakkingen zo efficiënt mogelijk zijn. De supermarktketen introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl is in staat gebleken om meer than 95% van haar totale bedrijfsafval te hergebruiken of te vergisten. De TÜV SÜD heeft het bedrijf geauditeerd en Lidl Nederland, op de dag van International Day of Zero Waste, het gouden certificaat toegewezen. De milieudivisie van de Schwarz Group, PreZero, ontwikkelt met haar merk OutNature nieuwe, duurzame vezel- en papierproducten voor verpakkingsoplossingen in de handel en industrie. De twee bedrijven werken samen om de circulaire economie te bevorderen en zo de impact op het milieu te minimaliseren. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer. Lidl heeft al 31% minder voedsel verspild en breidt vanaf vandaag haar Verspil Mij Niet concept verder uit op weg naar haar doel om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 (ten aanzien van 2018). In alle 440 Lidl filialen biedt de supermarkt haar klanten de nieuwe Verspil Mij Niet producten aan. Deze producten zijn tegen een gereduceerde prijs te koop en worden aangeboden in een speciale vitrine.

Samenwerking met partners

Lidl gelooft in de kracht van samenwerking om duurzame doelen te bereiken en werkt samen met verschillende partners om haar impact op mens en planeet te vergroten. Lidl is partner van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Biodiversiteit respecteren is een van de zes strategische pijlers waarop Lidl zich richt om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Lidl wordt partner van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Biodiversiteit respecteren is een van de zes strategische pijlers waarop Lidl zich richt om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Stichting The Green Mile (TGM) verwelkomt Lidl als eerste nieuwe corporate partner sinds haar oprichting in 2022. Hiermee bestaat TGM uit zeven partners die de ambitie delen om van de Stadhouderskade een leefbare plek voor mens, plant en dier te maken. De Stadhouderskade in Amsterdam is een... Lidl is vaak koploper op het gebied van duurzaamheid in de sector met veel nieuwe initiatieven. Enkele wapenfeiten van Quirine zijn het stellen van een doel voor de eiwittransitie en (recentelijk) een duurzaam keteninitiatief rondom brood. Om haar klimaatimpact te verminderen laat Lidl, in de Nationale Klimaatweek, weten dat zij als eerste landelijke voedselketen, stopt met het invliegen van groente en fruit. Door deze stap te zetten vermindert Lidl de CO2 uitstoot die vrijkomt bij het transport van producten. Lidl is aangesloten bij UN Global Compact Initiative (UNGC). Dit is het grootste wereldwijde initiatief voor duurzaam ondernemen. We hebben ons gecommitteerd aan 10 principes die gaan over mensenrechten en milieu. Lidl scherpt wereldwijd haar klimaatdoelen aan om zo haar footprint te verlagen. In 2034 moet de uitstoot van de broeikasgasemissies als gevolg van landbouw, bosbouw en ander landgebruik (FLAG-emissies) met 42,4% zijn afgenomen ten opzichte van 2022. In 2050 wil de supermarkt volledig uitstootvrij zijn.

Duurzame winkelmandjes

Lidl introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl heeft een eigen logo ontwikkeld voor producten die duurzaam verpakt zijn. Dit logo geeft aan dat een product aan een van de volgende criteria voldoet⁚ de verpakking is voor meer dan 80% recyclebaar; de verpakking bezit minstens 30% gerecyclede content; de verpakking bestaat uit een duurzaam alternatief materiaal (biobased). Lidl werkt nauw samen met verpakkings- en afvalexperts om ervoor te zorgen dat de verpakkingen zo efficiënt mogelijk zijn. De supermarktketen introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl is in staat gebleken om meer dan 95% van haar totale bedrijfsafval te hergebruiken of te vergisten. De TÜV SÜD heeft het bedrijf geauditeerd en Lidl Nederland, op de dag van International Day of Zero Waste, het gouden certificaat toegewezen. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer. Lidl heeft al 31% minder voedsel verspild en breidt vanaf vandaag haar Verspil Mij Niet concept verder uit op weg naar haar doel om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 (ten aanzien van 2018). In alle 440 Lidl filialen biedt de supermarkt haar klanten de nieuwe Verspil Mij Niet producten aan. Deze producten zijn tegen een gereduceerde prijs te koop en worden aangeboden in een speciale vitrine.

De Lidl Zero Almere Oosterwold

Lidl opent op 7 juli de eerste CO2- en energieneutrale supermarkt van Nederland. De winkel is hiermee de duurzaamste supermarkt van ons land. Momenteel wordt de supermarkt gebouwd in de groene wijk Almere Oosterwold. Met Lidl Zero Almere Oosterwold zet Lidl een nieuwe standaard voor henzelf en de supermarktsector. De supermarktketen streeft ernaar om een positieve impact te hebben op mens en planeet, met concrete doelen en heldere strategieën. Lidl heeft zes strategische pijlers waarop zij zich richt om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Een van deze pijlers is biodiversiteit respecteren. Lidl werkt samen met partners om de negatieve impact op het milieu te verkleinen, in lijn met de klimaatdoelen van het Parijsakkoord. De supermarktketen is koploper op het gebied van duurzaamheid in de sector met veel nieuwe initiatieven. Zo is Lidl de eerste landelijke retailer die fossielvrij bevoorraad wordt en heeft de supermarkt de ambitie om in 2030 haar directe uitstoot met 80% te verminderen, in vergelijking met 2019. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer. Lidl heeft al 31% minder voedsel verspild en breidt vanaf vandaag haar Verspil Mij Niet concept verder uit op weg naar haar doel om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 (ten aanzien van 2018). In alle 440 Lidl filialen biedt de supermarkt haar klanten de nieuwe Verspil Mij Niet producten aan. Deze producten zijn tegen een gereduceerde prijs te koop en worden aangeboden in een speciale vitrine.

Duurzame toekomst

Lidl streeft naar een duurzame toekomst en zet zich in om haar impact op mens en planeet te minimaliseren. De supermarktketen heeft een eigen logo ontwikkeld voor producten die duurzaam verpakt zijn. Dit logo geeft aan dat een product aan een van de volgende criteria voldoet⁚ de verpakking is voor meer dan 80% recyclebaar; de verpakking bezit minstens 30% gerecyclede content; de verpakking bestaat uit een duurzaam alternatief materiaal (biobased). Lidl werkt nauw samen met verpakkings- en afvalexperts om ervoor te zorgen dat de verpakkingen zo efficiënt mogelijk zijn. De supermarktketen introduceert nieuwe duurzame winkelmandjes in alle Lidl-winkels. De mandjes zijn gemaakt van plastic verpakkingen, onder andere van Lidl-producten, die huishoudens ter recycling aanbieden. Het ingezamelde plastic wordt verwerkt door PreZero, het afval- en recyclingbedrijf dat net als Lidl onderdeel is van de Schwarz Group. Lidl is in staat gebleken om meer dan 95% van haar totale bedrijfsafval te hergebruiken of te vergisten. De TÜV SÜD heeft het bedrijf geauditeerd en Lidl Nederland, op de dag van International Day of Zero Waste, het gouden certificaat toegewezen. Lidl verkoopt steeds meer producten zonder verpakking, verspillen ze zo min mogelijk voedsel en wekken ze zoveel mogelijk hun eigen energie op. De supermarktketen bouwt de meest duurzame distributiecentra, filialen met energielabel A en meer. Lidl heeft al 31% minder voedsel verspild en breidt vanaf vandaag haar Verspil Mij Niet concept verder uit op weg naar haar doel om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 (ten aanzien van 2018). In alle 440 Lidl filialen biedt de supermarkt haar klanten de nieuwe Verspil Mij Niet producten aan. Deze producten zijn tegen een gereduceerde prijs te koop en worden aangeboden in een speciale vitrine. Lidl heeft zes strategische pijlers waarop zij zich richt om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Een van deze pijlers is biodiversiteit respecteren. Lidl werkt samen met partners om de negatieve impact op het milieu te verkleinen, in lijn met de klimaatdoelen van het Parijsakkoord. De supermarktketen is koploper op het gebied van duurzaamheid in de sector met veel nieuwe initiatieven. Zo is Lidl de eerste landelijke retailer die fossielvrij bevoorraad wordt en heeft de supermarkt de ambitie om in 2030 haar directe uitstoot met 80% te verminderen, in vergelijking met 2019.

Bekijk ook

Duurzaam Ondernemen: Steun van de Overheid

Ontdek hoe de overheid duurzaam ondernemen stimuleert en welke subsidies en regelingen er zijn. >>

KVK Duurzaam ondernemen: Alles wat je moet weten

Duurzaam ondernemen met de KVK: Tips en tools >>

Wet Duurzaam Ondernemen: Wat betekent het voor jouw bedrijf?

Duurzaam ondernemen: De wet en de voordelen voor jouw bedrijf >>

Hoe start ik een eigen onderneming? Stap voor stap gids

Start je eigen bedrijf: Een complete gids voor succes >>

ZZP in de gehandicaptenzorg: Kansen en uitdagingen

ZZP'er in de gehandicaptenzorg: Uw carrière starten >>