Uw bedrijf overdragen: Tips en aandachtspunten voor een soepele overgang.
Inleiding
Het overnemen van een bedrijf is niet langer alleen voorbehouden aan grote MKB-bedrijven. Ook als zzper kan het tegenwoordig interessant zijn om een (andere) eenmanszaak over te nemen. De markt voor het kopen en verkopen van bedrijven is levendig, maar speelt zich grotendeels achter de schermen af. Onderzoek van Brookz laat zien dat er op elk moment in Nederland tussen de 17.000 en 23.000 bedrijven te koop zijn. Het overnemen van eenmanszaken wordt steeds populairder. In 2017 werden er bijna 1.400 eenmanszaken verkocht, vijf jaar later was dat aantal al meer dan verdubbeld.
Waarom een bedrijf overnemen?
Waarom zou iemand er voor kiezen om een bestaand bedrijf te kopen in plaats van zelf vanaf scratch iets op te bouwen? Het antwoord is simpel⁚ een bedrijf overnemen is makkelijker en brengt minder risico's met zich mee dan het zelf starten van een onderneming. Een bestaand bedrijf is in feite een rijdende trein⁚ omzet, klanten, leveranciers, naamsbekendheid; het is er allemaal al. Het overnemen van een bestaand bedrijf heeft ook als grote voordeel dat het direct een inkomen oplevert. De aankoop moet natuurlijk wel worden gefinancierd, maar de wetenschap dat de kosten van hypotheek en levensonderhoud gewoon kunnen worden doorbetaald, is voor veel ondernemers een geruststellende gedachte. Zzpers onderschatten namelijk vaak hoeveel tijd het in beslag neemt om een bedrijf op te starten en uit te bouwen tot een onderneming met bestaansrecht, continuïteit en dus een acceptabel inkomen. Reken hiervoor algauw drie tot vijf jaar; een periode waarin alle bedrijfskosten uit eigen zak betaald moeten worden. De overnamesom van een klein bedrijf ligt over het algemeen niet veel hoger dan de kosten die gemaakt worden bij het opzetten van een nieuwe zaak. Het grote voordeel van een overname is dat je een vliegende start maakt.
De verschillende manieren van overdracht
Een bedrijfsoverdracht kan op verschillende manieren plaatsvinden, maar in ieder geval middels fusie, of via overname. De overname komt het meeste voor en wel in veel verschillende vormen, zoals een management buy-out, buy-in, strategische- of financiële overname. Bij een overname van een eenmanszaak neemt u een bestaand bedrijf over, zoals een webwinkel of adviespraktijk. Je bedrijf overdragen kan met een activa-passiva transactie of een aandelentransactie. Dit moet je regelen bij de overdracht van je onderneming. De overnemende partij moet minimaal drie jaar in de onderneming hebben gewerkt of samen hebben gedreven. Voor meer informatie over het overdragen van de eenmanszaak verwijzen we je graag door naar de site van de belastingdienst. Ook online boekhouden met een slim en eenvoudig boekhoudprogramma? Probeer het zelf gratis en vrijblijvend. Ga naar e-boekhouden.nl Ontvang gratis en maximaal eens per week de laatste berichten voor zzp'ers.
Fiscale aspecten van een bedrijfsoverdracht
Als eigenaar van je eenmanszaak betaal je bijvoorbeeld inkomstenbelasting over de nettowinst van je bedrijf. Ook mag je gebruik maken van fiscale regelingen en aftrekposten die er speciaal voor eenmanszaken zoals de ondernemersaftrek, de mkb-winstvrijstelling en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Bij een overdracht van een onderneming komt veel kijken. Begin op tijd met het inwinnen van informatie, het opstellen van een realistisch overdrachtsplan en voorbereiden op de fiscale afrekening. Wanneer een eigenaar van een eenmanszaak stopt met zijn bedrijf kan hij de eenmanszaak overdragen. Als u de rechtsvorm van uw onderneming wijzigt, of de samenstelling van uw samenwerkingsverband verandert, kan dat gevolgen hebben voor inkomstenbelasting en de btw. En als u uw onderneming overdraagt, of u stopt met uw onderneming, heeft dat ook de nodige gevolgen.
Praktische tips voor een succesvolle overdracht
Als je een bedrijf overneemt, is het belangrijk dat je dezelfde wensen hebt als de verkoper. Daarom is informatie-uitwisseling heel belangrijk. Een koper en een verkoper beleven het traject van overname vanuit verschillend perspectieven, maar het belang is hetzelfde, namelijk een goede overdracht. Door het opstellen van een verkoopmemorandum wordt de onderneming tastbaar gemaakt. Zelfs een klanttevredenheidsonderzoek kan een onderdeel zijn van dit proces om de reputatie van het bedrijf een waarde te geven. Een bedrijf wordt verkoopbaar door volledige transparantie. Dit is de kritische succesfactor om een waarde te creëren aan een zzp-bedrijf. Bij de daadwerkelijke overdracht...
Bekijk ook
Wijziging arbeidsvoorwaarden na overgang van onderneming: wat zijn de regels?
Arbeidsvoorwaarden na overgang van onderneming: wat verandert er? >>
Doorstart na faillissement? Ontdek de mogelijkheden!
Ontdek hoe je na een faillissement een succesvolle doorstart kunt maken en je onderneming kunt overdragen. >>
Wet Overgang Onderneming Pensioen: Rechten en plichten
Wet Overgang Onderneming Pensioen: Bescherm je pensioen bij bedrijfsoverdracht >>
Weigering van overgang van onderneming door werknemer: Wat zijn je opties?
Weigering van overgang van onderneming: Wat zijn je opties? >>
Franchise: De verschillende soorten en hun voordelen
Franchise: Ontdek de verschillende vormen en hun voordelen >>
Jeugdzorgwerker AMV ZZP: Alles wat je moet weten over deze rol
Jeugdzorgwerker AMV ZZP: Alles wat je moet weten over deze rol en hoe je aan de slag kunt >>