ZZP'er en wanbetalers: tips en trucs om je geld te krijgen
Communiceer met de klant
Wanneer een factuur niet betaald wordt, is het belangrijk om eerst te communiceren met de klant. Een ZZP factuur niet betaald situatie kan simpelweg het gevolg zijn van een misverstand, of een vergetelheid van de klant. Maak een vriendelijke herinnering en stuur deze via e-mail of post. Door deze persoonlijke aanpak kunt u vragen waarom er niet betaald is. Maak altijd aantekeningen van deze telefoongesprekken. U kunt ook een vriendelijke brief of e-mail sturen.
Stuur een betalingsherinnering
De betalingsherinnering is een eerste formele stap als uw factuur niet betaald is binnen de afgesproken termijn. De betaalherinnering is niets meer dan een vriendelijke herinnering voor je klant dat de betalingstermijn van een of meerdere facturen inmiddels is verstreken en dat er een betalingsachterstand is ontstaan. Hierin wordt de debiteur verzocht alsnog op korte termijn de factuur te betalen. Zeven dagen als betaaltermijn voor de eerste herinneringsfactuur is heel redelijk. Zelf hanteer ik een lekkere korte termijn van 5 dagen. Durf achter je klant met openstaande factuur aan te gaan. Het is wel altijd belangrijk om de klant te laten weten dat je op de hoogte bent van zijn nalatigheid en je bovenop de openstaande facturen van jouw debiteuren zit. Wees hierbij beleefd en gebruik in eerste instantie een zachte en vriendelijke aanpak in het alsnog betaald krijgen.
Hoe ga je de email opstellen? Hou de volgende 5 punten in acht⁚
- Verstuur de herinneringsfactuur bij voorkeur op de manier waarop je normaal communiceert met jouw klant. Is dit per e-mail? Zorg dan voor een begeleidend schrijven in je herinneringsmail die ook vriendelijk van toon is. Dit kan creatief, vriendelijk en informeel of formeel zijn. Dit is afhankelijk hoe jouw relatie met de klant is. Hieronder heb ik enkele betaalherinnering voorbeelden geschreven die je als begeleidend schrijven in je mail kunt zetten.
Creatieve betalingsherinnering voorbeeld mail
Dit is een vriendelijke herinnering dat factuur factuurnummer nog niet is betaald. Ik stel het op prijs als je zo snel mogelijk een oplossing kunt vinden om te betalen.
Vriendelijke herinnering voorbeeld mail
Dit is even een vriendelijke herinnering dat de betaling van de factuur over tijd is, zie de factuur in de bijlage.
Ik begrijp dat er een reden voor zal zijn, maar ik zal een snelle betaling van dit bedrag op prijs stellen. Kunt u mij laten weten wanneer ik de betaling kan verwachten? Negeer deze e-mail als de betaling al is gedaan.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
jouw naam jouw zakelijke e-mailhandtekening
Formele betaalherinnering voorbeeldbrief
Geachte heer (of mevrouw?) naam debiteur,
Uit mijn administratie blijkt dat bijgevoegde factuur factuurnummer van factuurbedrag nog niet door u is voldaan. De wettelijke betalingstermijn van 30 dagen is reeds verstreken.
Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om binnen 5 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer NL XX BANK XXXX XXXX XX ten name van rekeningnaam.
Indien uw betaling deze e-mail heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.
jouw naam jouw zakelijk e-mail handtekening
Nog een vriendelijke en formele betaalherinnering voorbeeld
Uit mijn administratie blijkt dat bijgevoegde factuur factuurnummer met een bedrag van bedrag helaas nog niet voldaan is. Inmiddels is de betalingstermijn van de factuur verstreken. Ik vraag je dan ook om het factuurbedrag binnen 7 dagen over te maken naar jouw IBAN-nummer op naam van jouw bedrijfsnaam en onder vermelding van het factuurnummer.
Mochten de betaling en deze factuurherinnering elkaar kruisen, dan kun je dit bericht als niet verzonden beschouwen.
Heb je vragen over de factuur? Neem dan gerust contact met mij op.
jouw naam jouw zakelijke e-mailhandtekening
Vergeet niet om de herinneringsfactuur als PDF-document aan de bijlage toe te voegen voor je de e-mail verstuurt!
Schakel een incassobureau in
Geen enkele ZZPer wil op dit punt komen, maar eerlijk is eerlijk⁚ je hebt gewerkt en daar moet je nog voor betaald worden. Wanneer je je opdrachtgever niet kunt bereiken en wanneer er niet wordt gereageerd op de factuur en de betalingsherinneringen moet je een stapje verder gaan. Ook daarmee krijg je te maken als ondernemer. Schakel een incassobureau in. Een incassobureau is gespecialiseerd in het innen van openstaande facturen. Zij nemen het over van je en zullen de debiteur aanschrijven. Een incassobureau zal vaak meer resultaat boeken dan jij zelf, omdat ze meer ervaring hebben met het innen van geld. Een incassobureau heeft een eigen team van incassospecialisten die gespecialiseerd zijn in het innen van openstaande facturen. Zij weten hoe ze met debiteuren moeten communiceren en hoe ze de druk op kunnen voeren om te betalen.
Een incassobureau kan je helpen om je openstaande facturen te innen. Zij hebben ervaring met het innen van geld en weten hoe ze met debiteuren moeten communiceren. Een incassobureau kan je ook helpen om te voorkomen dat je in de toekomst nog meer problemen krijgt met je debiteuren. Door gebruik te maken van een incassobureau, kun je je focussen op je eigen werk en hoef je je geen zorgen te maken over het innen van openstaande facturen. Laat je factuur niet te hoog oplopen zonder dat er betaald wordt, stop anders tijdelijk met de opdracht. Krijg je al een tijdje niet betaald dan kan je bij de Kamer van Koophandel nagaan of er misschien al een surseance van betaling of een faillissement is aangevraagd. Krijg je je (deel)factuur niet betaald, trek dan snel aan de bel.
Juridische hulp inschakelen
Juridische hulp inschakelen of zelf stappen ondernemen. Als er na al deze stappen nog steeds niet is betaald zijn er nog een paar mogelijkheden. Je kunt een juridische hulp zoeken of zelf incassowerkzaamheden uit gaan voeren. Aangezien meerdere mails/brieven niet tot betaling hebben geleid is het soms verstandig om juridische hulp in te schakelen. Een jurist kan je adviseren over de mogelijkheden die je hebt om je geld te krijgen. Een jurist kan je ook helpen om een incassoprocedure te starten. Dit is een proces waarbij je een gerechtelijke procedure start om je geld te innen. Een incassoprocedure kan lang duren en kostbaar zijn. Het is daarom belangrijk om goed na te denken of het de moeite waard is om een incassoprocedure te starten.
Een incassoprocedure is een juridische procedure die je kunt starten om je geld te krijgen. Je kunt een incassoprocedure starten als je een vordering hebt op iemand. Een vordering is een geldbedrag dat je rechtmatig van iemand mag eisen. Een incassoprocedure kan worden gestart bij de rechtbank of bij een incassobureau. Een incassobureau is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het innen van geld. Een incassobureau kan je helpen om je geld te krijgen, maar het kan ook een duur proces zijn. Het is daarom belangrijk om goed na te denken of het de moeite waard is om een incassoprocedure te starten.
Als je een incassoprocedure wilt starten, moet je eerst een incassobrief sturen. Een incassobrief is een brief waarin je aangeeft dat je een vordering hebt op iemand. In de incassobrief moet je duidelijk aangeven wat je wilt en wat de gevolgen zijn als de persoon niet betaalt. Als de persoon niet betaalt na de incassobrief, kun je een gerechtelijke procedure starten. Een gerechtelijke procedure is een procedure die wordt gevoerd bij de rechtbank. In een gerechtelijke procedure wordt de vordering door een rechter beoordeeld. De rechter zal beslissen of de persoon moet betalen.
Onterecht betaalde BTW terugvragen
Dit is natuurlijk nogal vervelend, al helemaal wanneer je de vermelde btw al hebt betaald. Gelukkig is daar een oplossing voor. Onterecht betaalde btw kan je namelijk eenvoudig terugvragen bij de Belastingdienst. Je moet hiervoor aantonen dat de vordering oninbaar is. Dit betekent dat er grote kans is dat de vordering niet betaald gaat worden. Je kunt de btw terugvragen via het formulier 'Verzoek om teruggaaf btw'. Op dit formulier geef je aan waarom je de btw terug wilt vragen. Je moet daarbij bewijsstukken overleggen, zoals een kopie van de factuur en een verklaring van het incassobureau. De Belastingdienst beoordeelt je verzoek en beslist of je de btw terugkrijgt.
Als je een factuur hebt uitstaan die je niet meer kunt innen, dan mag je de btw die je op die factuur hebt betaald terugvragen van de Belastingdienst. Je mag de btw terugvragen als je aantoont dat de vordering oninbaar is. Een vordering is oninbaar als je alles hebt gedaan om je geld te krijgen, maar het toch niet lukt. De Belastingdienst heeft een aantal criteria waaraan je moet voldoen om de btw terug te krijgen. Je moet bijvoorbeeld bewijs kunnen leveren dat je alles hebt gedaan om je geld te krijgen. Je moet bijvoorbeeld kunnen bewijzen dat je een incassobureau hebt ingeschakeld of dat je een gerechtelijke procedure hebt gestart.
Als je de btw terug wilt vragen, dan moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst. Je kunt het verzoek online indienen via de website van de Belastingdienst. Je kunt het verzoek ook per post indienen. Je moet het verzoek indienen binnen vijf jaar na het einde van het kalenderjaar waarin je de btw hebt betaald.
Stap naar de rechter
Stap naar de rechter. 1. Stel een goede factuur op. Als je factuur niet in orde is, geef je jouw opdrachtgever een reden om niet op tijd te betalen. Goed debiteurenbeheer begint dus altijd bij het opstellen van een factuur die aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoet. Zo moet je altijd de volledige bedrijfsgegevens vermelden. Een goed debiteurenbeheer is een belangrijke factor om je geld op tijd te krijgen. Een goed debiteurenbeheer begint bij het opstellen van een duidelijke factuur. Op de factuur moet je duidelijk aangeven wat je hebt geleverd en wat de betalingstermijn is. Je moet ook je bedrijfsgegevens op de factuur vermelden.
Een goede factuur is belangrijk om je geld op tijd te krijgen. Een goede factuur is duidelijk en overzichtelijk. Op de factuur moet je duidelijk aangeven wat je hebt geleverd en wat de betalingstermijn is. Je moet ook je bedrijfsgegevens op de factuur vermelden. Een goede factuur is een belangrijk onderdeel van een goed debiteurenbeheer.
Daarom helpt het niet om direct om te dreigen met een deurwaarder, wel om te kiezen voor een friendly reminder. Zorg ervoor dat je dezelfde mail met de factuur in de bijlagen doorstuurt met een vriendelijke herinnering erbij. De kans is groot dat je factuur alsnog wordt betaald. Nog steeds niet betaald?
Bekijk ook
ZZP'er met 1 klant: wat zijn de risico's?
ZZP'er met 1 klant: hoe je risico's kunt minimaliseren >>
Niet betalende ZZP klant: Wat te doen?
Een niet betalende klant? Ontdek hoe je als ZZP'er met deze situatie omgaat en je geld terugkrijgt. >>
Klant centraal: Zo creëer je een succesvolle onderneming
Klant koning? Ontdek hoe je deze visie in de praktijk brengt >>
Wat is mijn loonheffingennummer als ZZP'er?
Zo vind je je loonheffingennummer als ZZP'er. >>
Aangifte inkomstenbelasting ZZP: stap voor stap invullen
Aangifte inkomstenbelasting ZZP: eenvoudig invullen met onze gids >>