ZZP Belastingaangifte: Bewaar alles veilig en correct

De Fiscale Bewaarplicht

Als ondernemer of zzper ben je wettelijk verplicht om je administratie een bepaalde periode te bewaren voor de Belastingdienst. Dat noem je de fiscale bewaarplicht. De Belastingdienst hanteert voor het bewaren en het vernietigen van gegevens de termijnen die zijn vastgelegd in selectielijsten, gepubliceerd in de Staatscourant. Je hebt als ZZPer een administratieve bewaarplicht. De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen. De bewaarplicht geldt voor de zogenaamde basisadministratie, dit betreft in ieder geval⁚ grootboek; debiteuren- en crediteurenadministratie; voorraadadministratie; in- en verkoopadministratie; loonadministratie. Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Zzp'ers zijn net als andere ondernemers verplicht om hun fiscale gegevens 7 jaar te bewaren. Voor sommige geldt dit 10 jaar. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten. Ben je administratieplichtig (zoals ondernemer) dan moet je de gegevens minimaal 7 jaar bewaren. De bewaartermijn gaat lopen na afloop van een boekjaar. Dus een factuur van mei 2016 mag je pas weggooien in 2024.

Belangrijk voor Belastingaangifte

De administratie vormt de bewijsvoering voor jouw belastingaangiften. Daarom heeft de Belastingdienst het recht een controle uit te voeren. Komt u deze bewaarplicht niet goed na? Dan kunnen er problemen ontstaan, bijvoorbeeld tijdens een belastingcontrole. Maar houdt u bij de inrichting van uw administratie rekening met de aanwijzingen in deze brochure (Geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht)? Moet ik sommige zaken langer bewaren? Hoe doe je aangifte inkomstenbelasting als zzper? In dit kennisartikel lees je meer over de diverse termen die er voorbij komen in de aangifte en waar je welke cijfers in moet vullen. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar. Administratie bewaarplicht opgedragen door de Belastingdienst. Hoe lang. Je kunt weer aangifte Inkomstenbelasting doen. Hierbij een lijst met handige tips aangifte inkomstenbelasting voor zzpers. Ben je een onderneming gestart als zzper? Dan moet je ieder jaar aangifte voor de inkomstenbelasting doen. Wat daar allemaal bij komt kijken lees je hier. Grote kans dat de gevreesde blauwe envelop al bij je in de brievenbus of het bericht in je Berichtenbox-app is geslopen⁚ vanaf 1 maart kun je je aangifte inkomstenbelasting 2022 doen. De makkelijkste ... Het is niet voor iedereen altijd duidelijk of er sprake is van loondienst of zzp. Dat kan per situatie verschillen en hangt af van hoe in de praktijk wordt gewerkt. Er zijn meerdere kenmerken die van ... Iedereen moet inkomstenbelasting (IB) betalen over de genoten inkomsten. Er zijn drie boxen waarmee u te maken kunt krijgen bij de IB. Bij elke box uit de inkomstenbelasting horen andere tarieven. Op ... Om belasting te betalen of terug te krijgen moet u elk jaar belastingaangifte doen; Vanaf 1 maart a.s. is dat weer mogelijk. Inwoners met een laag inkomen kunnen tijdens de open inloopspreekuren van ... Als uw kind in het buitenland wordt geboren, moet u aangifte doen bij de lokale autoriteiten. Buitenlandse geboorteakte in Nederland gebruiken Wanneer u in het buitenland aangifte van geboorte doet, ... Als zzper betaal je bij je aangifte inkomstenbelasting ook een bijdrage voor de zorgverzekeringswet (Zvw). In Nederland is iedereen verplicht deze bijdrage te betalen. Werk je in loondienst, dan ... In deze toolbox zetten we de regels rond de aangifte IB, heffingskortingen en aftrekposten voor u op een rij. In box 3 van de inkomstenbelasting (IB) wordt het inkomen uit sparen en beleggen belast.

ZZP Boekhouden Opzetten

Als zelfstandig ondernemer, ook wel zzper genoemd, ben je verplicht jouw administratie te bewaren. Onder administratie worden financiële overzichten alsmede fiscale overzichten bedoeld. Daarnaast moet het op papier en/of digitaal bewaard worden. Hier wordt dezelfde bewaartermijnen voor gehanteerd. Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat je bewaartermijn wordt verlengd als je uitstel hebt gekregen voor het doen van de aangifte. Houd er dus rekening mee dat je administratie bewaarplicht langer kan zijn dan zeven jaar, wanneer je uitstel aanvraagt. Voor sommige documenten geldt de bewaartermijn van zeven jaar, voor anderen weer tien jaar. En dan wel zodanig, dat inspecteurs van de Belastingdienst de administratie binnen een redelijke termijn eenvoudig moeten kunnen controleren. De bewaarplicht is anders dan de inlichtingenplicht. De Archiefwet kent geen algemene bewaartermijn voor archiefbescheiden. De wet schrijft wel voor dat elk overheidsorgaan moet beschikken over een of meer selectielijsten. Een selectielijst regelt welke categorieën archiefbescheiden op termijn vernietigd moeten worden, en welke voor altijd bewaard... Alle ondernemers hebben een wettelijke, fiscale bewaarplicht. Dit betekent dat je verplicht bent zeven jaar alle basisgegevens van je administratie te bewaren. Hieronder vallen het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie. Verschillende wetten en regels, zoals de Archiefwet, regelen hoe lang gegevens bewaard moeten worden of wanneer gegevens vernietigd moeten worden. De Belastingdienst hanteert voor het bewaren en het vernietigen van gegevens de termijnen die zijn vastgelegd in selectielijsten, gepubliceerd in de Staatscourant. De overheid maakt en ontvangt heel veel informatie. Die informatie is belangrijk voor de bedrijfsvoering van de overheid zelf. Maar ook voor publieke verantwoording, rechtsvinding en vanuit cultuur-historisch oogpunt. Daarom zijn er regels die ervoor zorgen dat overheidsorganisaties hun informatie...

Extra Eenvoudig met een Boekhouden App

Of je stukken nu digitaal zijn of van papier, de bewaartermijn is hetzelfde. Officieel moeten gegevens bewaard worden in de vorm waarin je ze hebt ontvangen. Wat je digitaal ontvangen hebt, moet je dus digitaal bewaren en wat je op papier ontvangen hebt, moet je op papier bewaren. Eisen aan uw administratie. In uw administratie bewaart u alle gegevens over uw onderneming, of het nu op papier is of in digitale vorm. U bent wettelijk verplicht om uw administratie 7 jaar te bewaren. Soms is de bewaarplicht langer. In andere gevallen is een kortere termijn mogelijk. Het is belangrijk om jouw financiële en fiscale gegevens lang genoeg te bewaren. We zetten in dit artikel op een rij welke onderdelen van je administratie je als ondernemer moet bewaren en wat de bewaartermijnen zijn. Aangifte doen voor de inkomstenbelasting werkt anders voor zelfstandige ondernemers dan voor particulieren. Dat komt omdat de belastingregels anders zijn. Als je zzper bent, ben je niet automatisch een ondernemer voor de Belastingdienst. Het is tevens mogelijk om je belastingaangifte te doen vanuit een boekhoudpakket. Met de juiste boekhoudsoftware kun je dus meer dan alleen facturen maken en bijhouden. Inhoudsopgave. Fiscale bewaarplicht. Belangrijk voor belastingaangifte. Zzp boekhouden opzetten. Extra eenvoudig met een boekhouden app. Aangifte doen voor de inkomstenbelasting werkt anders voor zelfstandige ondernemers dan voor particulieren. Dat komt omdat de belastingregels anders zijn. Als je zzper bent, ben je niet automatisch een ondernemer voor de Belastingdienst. Als zelfstandig ondernemer, ook wel zzper genoemd, ben je verplicht jouw administratie te bewaren. Onder administratie worden financiële overzichten alsmede fiscale overzichten bedoeld. Daarnaast moet het op papier en/of digitaal bewaard worden. Hier wordt dezelfde bewaartermijnen voor gehanteerd. Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat je bewaartermijn wordt verlengd als je uitstel hebt gekregen voor het doen van de aangifte. Houd er dus rekening mee dat je administratie bewaarplicht langer kan zijn dan zeven jaar, wanneer je uitstel aanvraagt. Voor sommige documenten geldt de bewaartermijn van zeven jaar, voor anderen weer tien jaar. En dan wel zodanig, dat inspecteurs van de Belastingdienst de administratie binnen een redelijke termijn eenvoudig moeten kunnen controleren. De bewaarplicht is anders dan de inlichtingenplicht. De Archiefwet kent geen algemene bewaartermijn voor archiefbescheiden. De wet schrijft wel voor dat elk overheidsorgaan moet beschikken over een of meer selectielijsten. Een selectielijst regelt welke categorieën archiefbescheiden op termijn vernietigd moeten worden, en welke voor altijd bewaard... Fiscale bewaarplicht. Alle ondernemers hebben een wettelijke, fiscale bewaarplicht. Dit betekent dat je verplicht bent zeven jaar alle basisgegevens van je administratie te bewaren. Hieronder vallen het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie; Verschillende wetten en regels, zoals de Archiefwet, regelen hoe lang gegevens bewaard moeten worden of wanneer gegevens vernietigd moeten worden. De Belastingdienst hanteert voor het bewaren en het vernietigen van gegevens de termijnen die zijn vastgelegd in selectielijsten, gepubliceerd in de Staatscourant. De overheid maakt en ontvangt heel veel informatie. Die informatie is belangrijk voor de bedrijfsvoering van de overheid zelf. Maar ook voor publieke verantwoording, rechtsvinding en vanuit cultuur-historisch oogpunt. Daarom zijn er regels die ervoor zorgen dat overheidsorganisaties hun informatie...

Bewaartermijn voor Documenten

Aangifte doen voor de inkomstenbelasting werkt anders voor zelfstandige ondernemers dan voor particulieren. Dat komt omdat de belastingregels anders zijn. Als je zzper bent, ben je niet automatisch een ondernemer voor de Belastingdienst. Als zelfstandig ondernemer, ook wel zzper genoemd, ben je verplicht jouw administratie te bewaren. Onder administratie worden financiële overzichten alsmede fiscale overzichten bedoeld. Daarnaast moet het op papier en/of digitaal bewaard worden. Hier wordt dezelfde bewaartermijnen voor gehanteerd. Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat je bewaartermijn wordt verlengd als je uitstel hebt gekregen voor het doen van de aangifte. Houd er dus rekening mee dat je administratie bewaarplicht langer kan zijn dan zeven jaar, wanneer je uitstel aanvraagt. Voor sommige documenten geldt de bewaartermijn van zeven jaar, voor anderen weer tien jaar. En dan wel zodanig, dat inspecteurs van de Belastingdienst de administratie binnen een redelijke termijn eenvoudig moeten kunnen controleren. De bewaarplicht is anders dan de inlichtingenplicht. De Archiefwet kent geen algemene bewaartermijn voor archiefbescheiden. De wet schrijft wel voor dat elk overheidsorgaan moet beschikken over een of meer selectielijsten. Een selectielijst regelt welke categorieën archiefbescheiden op termijn vernietigd moeten worden, en welke voor altijd bewaard... Fiscale bewaarplicht. Alle ondernemers hebben een wettelijke, fiscale bewaarplicht. Dit betekent dat je verplicht bent zeven jaar alle basisgegevens van je administratie te bewaren. Hieronder vallen het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en de loonadministratie. Verschillende wetten en regels, zoals de Archiefwet, regelen hoe lang gegevens bewaard moeten worden of wanneer gegevens vernietigd moeten worden. De Belastingdienst hanteert voor het bewaren en het vernietigen van gegevens de termijnen die zijn vastgelegd in selectielijsten, gepubliceerd in de Staatscourant. De overheid maakt en ontvangt heel veel informatie. Die informatie is belangrijk voor de bedrijfsvoering van de overheid zelf. Maar ook voor publieke verantwoording, rechtsvinding en vanuit cultuur-historisch oogpunt. Daarom zijn er regels die ervoor zorgen dat overheidsorganisaties hun informatie...

Bekijk ook

Uitstel inkomstenbelasting voor ZZP'ers: Mogelijkheden en voorwaarden

ZZP'er: Uitstel inkomstenbelasting – wanneer en hoe vraag je het aan? >>

Hoelang ben je een startende ondernemer?

Wat is de definitie van een startende ondernemer? Ontdek de criteria en de voordelen van de startende ondernemersregeling. >>

Uitstel aangifte inkomstenbelasting: Hoe lang heb je tijd?

Uitstel aangifte inkomstenbelasting: Termijn en voorwaarden >>

Hoe lang moet je administratie bewaren als ZZP'er?

Administratie bewaren als ZZP'er: Wat moet je bewaren en hoe lang? >>

Minimaal Uurloon voor ZZP'ers: Wat is de Wet?

ZZP Uurloon: Bekijk het Minimumloon & Bescherm Jezelf >>

Beroepen in de economie en ondernemen: Ontdek de mogelijkheden

Beroepen in de economie: Ontdek de diverse carrièremogelijkheden >>