Wat zijn je rechten als ZZP'er wanneer je opdrachtgever niet betaalt?

De situatie⁚ geen betaling

Het is een nachtmerrie voor elke ZZPer⁚ een klant die niet betaalt. Uren, dagen, weken van hard werken die als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dit is natuurlijk nogal vervelend, al helemaal wanneer je de vermelde BTW al hebt betaald. Je hebt gewerkt en daar moet je nog voor betaald worden.

Contact opnemen met de opdrachtgever

Wanneer een factuur niet betaald wordt, is het belangrijk om eerst te communiceren met de klant. Een ZZP factuur niet betaald situatie kan simpelweg het gevolg zijn van een misverstand, of een vergetelheid van de klant. Maak een vriendelijke herinnering en stuur deze via e-mail of post. Door deze persoonlijke aanpak kunt u vragen waarom er niet betaald is. Maak altijd aantekeningen van deze telefoongesprekken. U kunt ook een vriendelijke brief of e-mail sturen. Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast.

Je hoort dan meteen waarom er nog niet is betaald. Stuur een aanmaning als je opdrachtgever nog steeds niet betaalt.

Betalingsherinneringen en aanmaningen

Een goed debiteuren beleid is belangrijk voor je liquiditeitspositie als ZZPer. Een goed debiteurenbeleid bestaat uit het volgende⁚ Als de betalingstermijn is verstreken en er is niet betaald dan stuur je de opdrachtgever een vriendelijke herinnering met daarin weer een duidelijke korte betalingstermijn. De betalingsherinnering is een eerste formele stap als uw factuur niet betaald is binnen de afgesproken termijn.

Zorg ervoor dat je dezelfde mail met de factuur in de bijlagen doorstuurt met een vriendelijke herinnering erbij. De kans is groot dat je factuur alsnog wordt betaald. Nog steeds niet betaald? Daarom helpt het niet om direct om te dreigen met een deurwaarder, wel om te kiezen voor een friendly reminder.

De volgende 6 stappen zul je moeten volgen als jouw klant de factuur niet betaald⁚ telefonisch contact opnemen over de nog niet-betaalde factuur. eerste betalingsherinnering sturen. een tweede betalingsherinnering sturen. aanmaning sturen. een incassobureau inschakelen. naar de rechter stappen.

Incasso en juridische stappen

Geen enkele ZZPer wil op dit punt komen, maar eerlijk is eerlijk⁚ je hebt gewerkt en daar moet je nog voor betaald worden. Wanneer je je opdrachtgever niet kunt bereiken en wanneer er niet wordt gereageerd op de factuur en de betalingsherinneringen moet je een stapje verder gaan. Ook daarmee krijg je te maken als ondernemer. Schakel een incassobureau in.

Als herinneringen en aanmaningen dan ook niet blijken te werken, kunt u overwegen om een incassobureau in te schakelen. De stelregel in Nederland luidt⁚ een goed debiteurenbeleid begint bij uzelf. Als ZZPer kunt u verschillende maatregelen nemen om de betaaltermijnen te beheren.

Indien de factuur wordt niet betaald ZZP ondanks de aanmaning, is het raadzaam om een incassobureau in te schakelen. Zij kunnen professionele incassowerkzaamheden uitvoeren en juridische stappen ondernemen om de vordering te innen.

Als de rekening nu nog altijd niet betaald is, is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Je stelt de ...

Voorkomen van betalingsachterstanden

Als ZZPer ben je voor je geldzaken voor een groot deel afhankelijk van je opdrachtgevers. Maak daarom bij een nieuwe opdracht afspraken over je betaaltermijn en betaalvoorwaarden. Maak altijd aantekeningen van deze telefoongesprekken. U kunt ook een vriendelijke brief of e-mail sturen.

Tip⁚ zo zorg je ervoor dat je op tijd wordt betaald.

Laat je factuur niet te hoog oplopen zonder dat er betaald wordt, stop anders tijdelijk met de opdracht. Krijg je al een tijdje niet betaald dan kan je bij de Kamer van Koophandel nagaan of er misschien al een surseance van betaling of een faillissement is aangevraagd. Krijg je je (deel)factuur niet betaald, trek dan snel aan de bel.

Deze betalingstermijn zet je als ZZPer op je factuur. Hieronder zie je welke betalingstermijn je als ZZPer op je factuur kunt zetten. Maar let op⁚ dit gaat in zodra je opdrachtgever de factuur heeft ontvangen, dus niet vanaf de factuurdatum. Geen betalingstermijn overeengekomen⁚ Bedrijven⁚ 30 dagen. Consumenten⁚ 30 dagen.

Bekijk ook

ZZP Auto van Opdrachtgever: Alles wat je Moet Weten!

Auto van de Baas als ZZP'er: Tips en Advies >>

Opdrachtgever betaalt niet: wat nu als ZZP'er?

Wat te doen als je opdrachtgever niet betaalt als ZZP'er? >>

ZZP'en voor 1 Opdrachtgever: Voor- en Nadelen

ZZP'en voor 1 Opdrachtgever: Alles wat je moet weten >>

Dit personeel ZZP: De voordelen en nadelen

ZZP'ers in dienst nemen: Wat zijn de voor- en nadelen? >>

Boekhoudprogramma voor ZZP'ers: Eenvoudig en efficiënt boeken

Boekhoudprogramma voor ZZP'ers: Welk programma past bij jou? >>