Harmonisatie Arbeidsvoorwaarden na Overgang: Wat ZZP'ers Moeten Weten
Inleiding
De overgang van een onderneming kan voor zzp'ers een ingewikkelde aangelegenheid zijn‚ vooral als het gaat om de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. De wetgeving rondom overgang van onderneming is complex en het kan lastig zijn om te begrijpen wat dit betekent voor uw rechten en plichten. In dit artikel bespreken we de belangrijkste aspecten van harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming‚ met speciale aandacht voor de implicaties voor zzp'ers.
Overgang van Onderneming⁚ Wat Betekent Dit voor ZZPers?
De overgang van een onderneming‚ zoals een fusie of overname‚ heeft direct invloed op de arbeidsvoorwaarden van werknemers. Dit geldt ook voor zzp'ers die voor de overgenomen onderneming werken. De wetgeving rondom overgang van onderneming is erop gericht om de rechten van werknemers te beschermen‚ en dit betekent dat de arbeidsvoorwaarden van de werknemers van de overgenomen onderneming in principe worden overgedragen aan de nieuwe werkgever. De overgang van onderneming heeft dus impact op zzp'ers die voor de overgenomen onderneming werkten.
De kern van de regeling rondom de overgang van onderneming is dat de werknemers bij een overgang hun arbeidsvoorwaarden behouden. Dit betekent dat de nieuwe werkgever de bestaande arbeidsvoorwaarden van de werknemers van de overgenomen onderneming moet overnemen. Dit kan betekenen dat er verschillende arbeidsvoorwaarden bestaan binnen de nieuwe organisatie‚ wat tot ongelijkheid kan leiden.
De vraag is dus of de wens tot harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden na de overgang van onderneming een omstandigheid is die de werkgever aanleiding kan geven tot het doen van een voorstel tot wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Uit vaste rechtspraak blijkt dat de rechter vindt van niet.
De situatie rondom zzpers blijft onrustig. Wat staat er te gebeuren de komende tijd? En moet u daar nu al op anticiperen? Bij een overgang van onderneming gaat het vaak mis. Welke rechten hebben werknemers? En mogen arbeidsvoorwaarden worden geharmoniseerd? Op grond van een eenzijdig wijzigingsbeding of goed werknemerschap kan een wijziging soms afgedwongen worden (verdiepingsartikel).
Het is niet voor iedereen altijd duidelijk of er sprake is van loondienst of zzp. Dat kan per situatie verschillen en hangt af van hoe in de praktijk wordt gewerkt. Er zijn meerdere kenmerken die van ...
Harmonisatie van Arbeidsvoorwaarden⁚ De Uitdagingen
De harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming is een complex proces dat met diverse uitdagingen gepaard gaat. De grootste uitdaging is het vinden van een evenwicht tussen de belangen van de werkgever en de werknemers‚ terwijl tegelijkertijd de wettelijke regels en de rechten van de werknemers worden gerespecteerd. Dit proces is vaak gevoelig‚ omdat werknemers hun bestaande arbeidsvoorwaarden als een recht ervaren en zich zorgen maken over mogelijke nadelen bij harmonisatie.
Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een fusie‚ overgang van onderneming of bij een wisseling van cao moet is complex. Het is juridisch niet eenvoudig (maar zeker niet onmogelijk) te realiseren‚ het ligt gevoelig en is een vrij omvangrijk project. Harmonisering moet u daarom zorgvuldig aanpakken.
De wens tot harmonisering van arbeidsvoorwaarden levert geen grond op voor afwijking van de wettelijke regels bij overgang van onderneming. Harmonisering van arbeidsvoorwaarden wat altijd wijziging van arbeidsvoorwaarden inhoudt is een complexe en tijdrovende onderneming. Een dergelijk proces vergt een gedegen voorbereiding‚ waarbij de juridische situatie (bijvoorbeeld wel of geen wijzigingsbeding‚ instemmingsplichtige onderwerpen of juist niet‚ en zo voort) goed in kaart ..;
Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden maakt altijd emoties los bij de betrokken werknemers. Niemand wil er tenslotte op achteruitgaan. In de praktijk is het vaak een kwestie van geven en nemen. Maar wat ...
ZZP Nederland is de grootste organisatie voor zelfstandigen zonder personeel (zzp). Een van de speerpunten is het behartigen van de belangen van zzpers in politiek Den Haag. Het kan toch niet zo zijn ...
De Rol van de Ondernemingsraad
De ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol bij de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming. De OR heeft adviesrecht (artikel 25 WOR) bij de plannen voor een fusie of overname‚ maar speelt ook bij het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden (tool) een belangrijke rol. Hoever de invloed van de OR daarbij reikt‚ hangt onder meer af van de vraag of er een vakbond bij betrokken is.
De OR moet zich verdiepen in de bestaande arbeidsvoorwaardenpakketten van de werknemers én de overgenomen werknemers‚ uitzoeken welke caos van toepassing zijn en een goede onderhandelaar aan tafel zetten bij uw bestuurder. En natuurlijk wilt u uw achterban goed op de hoogte houden van het proces‚ want de kans is aanwezig dat er een hoop onzekerheid leeft onder de werknemers. Deze rubriek geeft u inzicht in de verschillende stappen van het proces en helpt u om de harmonisatie...
Afhankelijk van de geldende cao en de afspraken die in uw onderneming zijn gemaakt‚ bent u als OR een belangrijke speler in dat proces. Na een fusie of overname ontstaat binnen de organisatie vaak de behoefte de verschillende arbeidsvoorwaarden samen te voegen tot één pakket.
Voor de ondernemingsraad is het goed om dan inzicht te hebben in de positie van individuele werknemers. Voor wijzigingen van arbeidsvoorwaarden geldt afspraak is afspraak. Een werkgever die arbeidsvoorwaarden wil wijzigen‚ behoeft dan ook in principe de instemming van de werknemer. Heeft de OR wat te zeggen bij arbeidsvoorwaardenharmonisatie? Jazeker. Wanneer de arbeidsvoorwaarden van gefuseerde of overgenomen bedrijven of instellingen worden gelijkgeschakeld (geharmoniseerd)‚ moet de werkgever de instemming hebben van de medezeggenschap. Hoe ga ik om met verschillen in arbeidsvoorwaarden? Morgen medewerkers het nieuwe arbeidsvoorwaardenpakket weigeren? Deze publicatie is beschikbaar na het invullen van het mailadres en is onderdeel van een reeks publicaties rondom het thema harmoniseren. In dit blog sta ik stil bij een uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland van 12 april 2018 (te vinden via ECLI⁚NL⁚RBNHO⁚2018⁚3068). De zaak betrof de vraag of een werkneemster die in een supermarkt werkte die werd overgenomen door Albert Heijn‚ recht hield op haar oude‚ hogere loon.
Wat Moeten ZZPers Weten Over Harmonisatie?
Het is belangrijk dat zzp'ers zich bewust zijn van de gevolgen van harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming. Als zzp'er werk je vaak onder een aparte overeenkomst met de onderneming‚ maar deze overeenkomst kan na de overgang worden aangepast‚ wat impact heeft op de voorwaarden waaronder je diensten levert.
De kern van de regeling rondom de overgang van onderneming is dat de werknemers bij een overgang hun arbeidsvoorwaarden behouden. Echter‚ de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden kan betekenen dat de voorwaarden waaronder je diensten levert‚ veranderen. Je kunt dan bijvoorbeeld te maken krijgen met nieuwe cao-bepalingen‚ andere werkomstandigheden of andere regels voor betaling en vergoedingen.
Bestaande caos kunnen flink beperken‚ omdat bij de overgang van onderneming ineens meerdere caos van kracht zijn in uw organisatie. In dit artikel leest u tot welke situaties een overgang van onderneming kan leiden en welke harmonisatiemogelijkheden er dan zijn.
Het onmiddellijk aanpassen van de arbeidsvoorwaarden direct tijdens de overgang van (een deel van) de onderneming is niet toegestaan. Een harmonisatie van arbeidsvoorwaarden wordt beschouwd als het eenzijdig wijzigen van arbeidsvoorwaarden en hier zijn strenge voorwaarden aan verbonden. De instemming van de ondernemingsraad met een harmonisatie ... Een onderwerp dat vaak ten onrechte ... bij een overgang van onderneming. Zowel de verkoper als de koper moeten hun personeel vooraf tijdig inlichten over de op handen zijnde overname en de gevolgen die dit voor hen potentieel kan hebben. Dat is belangrijk. Doet de verkoper dat niet‚ dan kan dit gevolgen hebben voor de door jou als koper na de overname met de nieuwe medewerkers gemaakte afspraken over bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden (de hiervoor genoemde harmonisatie)...
De Juridische Aspecten van Harmonisatie
De juridische aspecten van harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming zijn complex en vereisen een gedegen kennis van de wetgeving. De wettelijke regels rondom overgang van onderneming zijn erop gericht om de rechten van werknemers te beschermen; De belangrijkste wet die hierbij van toepassing is‚ is artikel 7⁚662 en verder van het Burgerlijk Wetboek (BW).
Artikel 7⁚663 BW bepaalt dat de rechten en verplichtingen die de werknemers op het moment van de overgang van onderneming hebben‚ overgaan op de verkrijger. Dat betekent dat de verkrijger vastzit aan de arbeidsvoorwaarden van de vervreemder wat betreft de overgenomen werknemers.
Juridisch gezien is een kanttekening op zijn plaats⁚ als er sprake is van overgang van onderneming gaat de medewerker over naar de verkrijger met behoud van alle rechten en plichten (m.u.v. pensioen); Harmonisering van arbeidsvoorwaarden puur vanwege de overgang is niet toegestaan. Ook na de...
Werkgevers die de arbeidsvoorwaarden van hun werknemers willen wijzigen na een overgang van onderneming‚ moeten zich er dus bewust van zijn dat de wens tot harmonisatie van arbeidsvoorwaarden niet voldoende reden is voor een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Hian Li (Kokc-advocaten.nl) Floor (Buvelotkc-advocaten.nl) Filed Under ...
De vraag is dus of de wens tot harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden na de overgang van onderneming een omstandigheid is die de werkgever aanleiding kan geven tot het doen van een voorstel tot wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Uit vaste rechtspraak blijkt dat de rechter vindt van niet.
Tips voor ZZPers bij Harmonisatie
Als zzp'er is het belangrijk om proactief te zijn en goed geïnformeerd te blijven over de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming. Hier zijn enkele tips om je rechten te beschermen en je positie te versterken⁚
Communiceer open en duidelijk⁚ Neem contact op met de nieuwe werkgever en vraag naar de geplande harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Stel vragen over de mogelijke impact op jouw overeenkomst en de voorwaarden waaronder je diensten levert.
Kijk kritisch naar je overeenkomst⁚ Analyseer de voorwaarden van je huidige overeenkomst en bekijk of deze na de overgang nog steeds gunstig voor je zijn. Let op punten als vergoedingen‚ betalingstermijnen‚ verantwoordelijkheden en andere relevante zaken.
Wees voorbereid op onderhandelingen⁚ Als de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden nadelig voor je uitpakt‚ wees dan voorbereid om te onderhandelen over betere voorwaarden. Neem contact op met een zzp-organisatie of juridisch adviseur voor ondersteuning bij het onderhandelen.
Ken je rechten⁚ Informeer jezelf goed over de wetgeving rondom overgang van onderneming en harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Maak gebruik van online bronnen‚ juridische websites en zzp-organisaties om je kennis te vergroten.
Documenteer alles⁚ Bewaar alle communicatie met de nieuwe werkgever‚ inclusief e-mails‚ brieven en gespreksverslagen. Dit kan handig zijn als er later onduidelijkheden of geschillen ontstaan.
Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden kan voordelig maar ook nadelig uitpakken. Leer als OR het spel doorgronden en onderhandelen!
Conclusie
Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming is een complex proces dat voor zowel werknemers als zzp'ers impact kan hebben. Het is belangrijk om je goed te informeren over je rechten en plichten en om proactief te communiceren met de nieuwe werkgever. De wetgeving rondom overgang van onderneming is erop gericht om de rechten van werknemers te beschermen‚ maar dit betekent niet automatisch dat de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden altijd in jouw voordeel zal uitpakken.
Als zzp'er is het essentieel om je te realiseren dat je overeenkomst na een overgang van onderneming kan worden aangepast. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de geplande harmonisatie‚ analyseer de voorwaarden van je overeenkomst en wees voorbereid op onderhandelingen.
De harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een overgang van onderneming kan een uitdaging zijn‚ maar met de juiste kennis en proactieve houding kun je je rechten beschermen en je positie als zzp'er versterken.
Twijfelt u over de arbeidsrelatie tussen zzper en opdrachtgever? Lees hoe u schijnzelfstandigheid kunt voorkomen.
Bekijk ook
Wijziging arbeidsvoorwaarden na overgang van onderneming: wat zijn de regels?
Arbeidsvoorwaarden na overgang van onderneming: wat verandert er? >>
Wet overgang onderneming: Arbeidsvoorwaarden en wat je moet weten
Alles over de Wet overgang onderneming en wat deze betekent voor jouw arbeidsvoorwaarden. >>
Overgang van Onderneming: Wat Gebeurt Er Met de Arbeidsvoorwaarden?
Overname Onderneming: Een Duidelijke Gids voor Arbeidsvoorwaarden >>
Ben Je Verplicht Aangifte Inkomstenbelasting te Doen?
Aangifte Inkomstenbelasting: Verplichtingen voor ZZP'ers >>
Eigen ZZP Bedrijf Starten: Een Stappenplan
Starten als ZZP'er: Een Stap-voor-Stappen Handleiding >>