Doorlopende machtiging Belastingdienst voor Inkomstenbelasting: Een handige gids

Wat is een doorlopende machtiging?

Een doorlopende machtiging is een toestemming die u aan de Belastingdienst geeft om uw belastinggegevens aan een gemachtigde intermediair, zoals een belastingadviseur of boekhouder, te verstrekken. Dit geldt voor alle jaren, zolang de machtiging actief is.

Met een doorlopende machtiging hoeft u niet elk jaar opnieuw toestemming te geven voor het delen van uw belastinggegevens. De Belastingdienst controleert bij de klanten van intermediairs of voor toekomstige jaren de belastinggegevens aan hun intermediair mogen worden gestuurd.

Intermediairs kunnen vanaf 1 september doorlopende machtigingen voor de Belastingdienst laten registreren. Hierdoor hoeven hun klanten niet ieder jaar toestemming te geven.

Voordelen van een doorlopende machtiging

Een doorlopende machtiging biedt verschillende voordelen voor zowel u als uw gemachtigde intermediair⁚

  • Gemak⁚ U hoeft niet elk jaar opnieuw toestemming te geven voor het delen van uw belastinggegevens. Dit bespaart u tijd en moeite.
  • Efficiëntie⁚ Uw intermediair heeft direct toegang tot uw belastinggegevens, waardoor hij uw belastingaangifte sneller en efficiënter kan verwerken.
  • Nauwkeurigheid⁚ Door de directe toegang tot uw belastinggegevens, kan uw intermediair fouten in uw aangifte voorkomen.
  • Betere service⁚ Uw intermediair kan u proactief adviseren over uw belastingzaken, omdat hij altijd over de meest actuele gegevens beschikt.
  • Duurzaamheid⁚ Door het gebruik van een doorlopende machtiging, bespaart u papier en vermindert u de administratieve lasten.

De Belastingdienst breidt de registratie van machtigingen in drie ronden automatisch uit. Hebt u een doorlopende machtiging? Uw intermediair kan u hierover meer informatie geven.

U kunt de registratie van uw (doorlopende) machtiging op elk moment intrekken. Bijvoorbeeld als u overstapt naar een andere intermediair. Hiervoor logt u in bij Logius via Machtigingen Belastingdienst en Toeslagen zoals beschreven in de 2 alineas hierboven over machtigingen inzien.

Met de activatiecode kun jij de doorlopende machtiging activeren in Nextens, de Belastingdienst weet dan dat er akkoord is gegeven.

Met een (doorlopende) machtiging kunnen wij uw belastingadviseur of boekhouder gegevens van u sturen. Lees hoe u toestemming geeft.

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over doorlopende machtigingen.

Hoe vraag je een doorlopende machtiging aan?

Het aanvragen van een doorlopende machtiging is een eenvoudig proces. U kunt dit online doen via DigiD Machtigen of telefonisch bij de DigiD-helpdesk.

Volg deze stappen om een doorlopende machtiging online aan te vragen⁚

  1. Ga naar de websitemachtigen.digid.nl.
  2. Log in met uw DigiD.
  3. Kies voor 'Iemand machtigen'.
  4. Selecteer 'Belastingdienst' of 'Toeslagen' of kies voor een gecombineerde machtiging voor toeslagen en de Belastingdienst.
  5. Vul het burgerservicenummer (BSN) van de persoon die u wilt machtigen in.
  6. Bevestig uw keuze en u ontvangt een machtigingscode via e-mail.
  7. Geef de machtigingscode door aan de persoon die u machtigt.
  8. De gemachtigde activeert de machtiging met zijn eigen DigiD viamachtigen.digid.nl.

U kunt ook telefonisch een doorlopende machtiging aanvragen bij de DigiD-helpdesk. Bel naar 088 ⸺ 00 20 000. De DigiD-helpdesk stuurt de machtigingscode naar het huisadres van de gebruiker. De gebruiker geeft de machtigingscode en zijn burgerservicenummer door aan de gemachtigde. De gemachtigde activeert met zijn eigen DigiD de machtiging viamachtigen.digid.nl.

Het is belangrijk om te onthouden dat u de machtiging kunt intrekken wanneer u dat wilt. Dit kunt u doen door in te loggen op Logius via Machtigingen Belastingdienst en Toeslagen.

Uw machtigingen zijn geregistreerd op uw burgerservicenummer (bsn) en op het KVK-nummer van uw intermediair. Om uw machtigingen te kunnen inzien, logt u met DigiD in bij Logius via Machtigingen Belastingdienst en Toeslagen.

Intrekken van een doorlopende machtiging

U kunt de registratie van uw (doorlopende) machtiging op elk moment intrekken. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als u overstapt naar een andere intermediair, of als u niet langer wilt dat uw intermediair toegang heeft tot uw belastinggegevens.

Om een doorlopende machtiging in te trekken, kunt u de volgende stappen volgen⁚

  1. Log in bij Logius via Machtigingen Belastingdienst en Toeslagen.
  2. Selecteer de machtiging die u wilt intrekken.
  3. Klik op 'Intrekken'.
  4. Bevestig uw keuze.

U kunt ook een doorlopende machtiging intrekken door een brief te sturen naar Logius. In deze brief moet u uw naam, adres, burgerservicenummer (BSN) en het KVK-nummer van uw intermediair vermelden. Vermeld ook duidelijk dat u de doorlopende machtiging wilt intrekken.

Uw klanten kunnen ook (een kopie van) de registratiebrief die zij van de Belastingdienst kregen naar Logius sturen of het Formulier afwijzen/intrekken machtigingsregistratie van Logius gebruiken. U, als intermediair, moet uw machtiging ieder jaar zelf registreren. Maar dit geldt niet altijd. Vanaf 1 september 2021 biedt de Belastingdienst u de mogelijkheid om voor uw klanten door middel van een doorlopende machtiging de ontvangst van SBAs inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting,...

Let op⁚ Het kan enkele dagen duren voordat de doorlopende machtiging ingetrokken is. Na intrekking van de doorlopende machtiging, heeft uw intermediair geen toegang meer tot uw belastinggegevens.

U kunt doneren via een (doorlopende) machtiging of een losse eigen bijdrage. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Utrechts Universiteitsfonds via ufondsuu.nl.

Dan heb je waarschijnlijk de brief van de Belastingdienst voor een doorlopende machtiging al ontvangen en wellicht ook al geactiveerd?

Je ontvangt van de Belastingdienst een brief Formulier Registratie Machtiging Intermediair doorlopende machtiging goedkeuren.

Mocht je na het overlijden van een cliënt een doorlopende machtiging aanvragen, dan wordt deze door de belastingdienst wel verstrekt.

Met de activatiecode kun jij de doorlopende machtiging activeren in Nextens, de Belastingdienst weet dan dat er akkoord is gegeven.

Met een (doorlopende) machtiging kunnen wij uw belastingadviseur of boekhouder gegevens van u sturen. Lees hoe u toestemming geeft.

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over doorlopende machtigingen.

Welke machtigingen zijn er?

Naast de doorlopende machtiging zijn er nog andere soorten machtigingen die u aan de Belastingdienst kunt geven. Deze machtigingen kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals het regelen van uw belastingaangifte, het inzien van uw belastinggegevens of het ontvangen van serviceberichten.

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende machtigingen⁚

  • Doorlopende machtiging voor inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of btw⁚ Met deze machtiging kan de gemachtigde voor alle jaren⁚
    • uw zaken regelen op Mijn Belastingdienst, zoals aangifte doen, bezwaar maken en uitstel aanvragen
    • uw berichten inzien in de berichtenbox op MijnOverheid
  • Machtiging voor Serviceberichten Aanslag⁚ Met deze machtiging kan de gemachtigde serviceberichten over uw aanslag inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of btw inzien.
  • Machtiging voor Gegevens van de vooraf ingevulde aangifte⁚ Met deze machtiging kan de gemachtigde de gegevens van uw vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of btw inzien.
  • Machtiging voor Serviceberichten Uitstel⁚ Met deze machtiging kan de gemachtigde serviceberichten over uw uitstel van betaling van de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of btw inzien.
  • Machtiging voor Factuurspecificaties motorrijtuigenbelasting Grootwagenparkhouderregeling⁚ Met deze machtiging kan de gemachtigde de factuurspecificaties van de motorrijtuigenbelasting voor uw grootwagenpark inzien.
  • Machtigingen Dienst Toeslagen⁚ Met deze machtiging kan de gemachtigde⁚
    • voor de inkomstenbelasting⁚ zaken regelen op Mijn Belastingdienst, zoals aangifte doen, uitstel aanvragen, of een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen, wijzigen of intrekken
    • berichten inzien in de Berichtenbox op MijnOverheid
    • voor toeslagen⁚ zaken regelen op Mijn toeslagen, zoals een toeslag aanvragen en wijzigen
    • alle lopende ...

De Belastingdienst breidt de registratie van machtigingen in drie ronden automatisch uit. Hebt u een doorlopende machtiging? Uw intermediair kan u hierover meer informatie geven.

U kunt de registratie van uw (doorlopende) machtiging op elk moment intrekken. Bijvoorbeeld als u overstapt naar een andere intermediair. Hiervoor logt u in bij Logius via Machtigingen Belastingdienst en Toeslagen zoals beschreven in de 2 alineas hierboven over machtigingen inzien.

Met de activatiecode kun jij de doorlopende machtiging activeren in Nextens, de Belastingdienst weet dan dat er akkoord is gegeven.

Met een (doorlopende) machtiging kunnen wij uw belastingadviseur of boekhouder gegevens van u sturen. Lees hoe u toestemming geeft;

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over doorlopende machtigingen.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Voor meer informatie over doorlopende machtigingen kunt u terecht op de website van de Belastingdienst. Hier vindt u informatie over de verschillende soorten machtigingen, hoe u een machtiging kunt aanvragen en intrekken, en welke rechten en plichten er zijn.

U kunt ook contact opnemen met uw intermediair, zoals uw belastingadviseur of boekhouder. Zij kunnen u meer informatie geven over de doorlopende machtiging en u helpen met het aanvragen en beheren van de machtiging.

De Belastingdienst heeft ook een speciale pagina voor intermediairs, waar u meer informatie vindt over de doorlopende machtiging en hoe u deze kunt gebruiken. De Belastingdienst breidt de registratie van machtigingen in drie ronden automatisch uit. Hebt u een doorlopende machtiging? Uw intermediair kan u hierover meer informatie geven.

U kunt de registratie van uw (doorlopende) machtiging op elk moment intrekken. Bijvoorbeeld als u overstapt naar een andere intermediair. Hiervoor logt u in bij Logius via Machtigingen Belastingdienst en Toeslagen zoals beschreven in de 2 alineas hierboven over machtigingen inzien.

Met de activatiecode kun jij de doorlopende machtiging activeren in Nextens, de Belastingdienst weet dan dat er akkoord is gegeven.

Met een (doorlopende) machtiging kunnen wij uw belastingadviseur of boekhouder gegevens van u sturen. Lees hoe u toestemming geeft.

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over doorlopende machtigingen.

Bekijk ook

Doorlopende machtiging inkomstenbelasting: alles wat je moet weten

Doorlopende machtiging inkomstenbelasting: zo werkt het >>

Aangifte inkomstenbelasting: Machtiging voor ZZP'ers

ZZP aangifte: Gemakkelijk en snel met een machtiging >>

Machtiging Aangifte Inkomstenbelasting Overledene: Alles Wat U Moet Weten

Machtiging Aangifte Inkomstenbelasting Overledene: Een Praktische Gids >>

Podcast voor Vrouwelijke Ondernemers: Inspiratie en advies

Vrouwelijke Ondernemers: Luister naar onze inspirerende podcast >>

Voorwaarden ZZP 7: Wat zijn de belangrijkste regels?

Voorwaarden ZZP 7: Een compleet overzicht van de regels >>