Starten met je eigen bedrijf? Zo doe je je BTW-aangifte als startende ondernemer
Inleiding
Als startende ondernemer komen er veel administratieve verplichtingen op je af, waaronder btw-aangifte․ De eerste keer dat je btw-aangifte moet doen, ontvang je een bericht van de Belastingdienst․ Vervolgens kun je online je aangifte doen․ Als startende ondernemer kan je je eerste btw-aangifte digitaal of op papier ontvangen․
De eerste BTW-aangifte
De eerste keer dat je btw-aangifte moet doen, ontvang je een bericht van de Belastingdienst․ Je ontvangt hierbij een gebruikersnaam en wachtwoord, waarmee je online kunt inloggen op het beveiligde ondernemersgedeelte․ Er staat dan een link klaar met de aangifte omzetbelasting․ De meeste ondernemers moeten per kwartaal aangifte doen, sommigen doen dit jaarlijks․ Je btw-aangifte over het eerste kwartaal van een jaar (januari, februari, maart), moet je versturen vóór 30 april․ De betaling van de btw van het eerste kwartaal moet ook vóór 30 april op de rekening van de Belastingdienst staan․
Wanneer moet je aangifte doen?
Meestal moet je elke drie maanden btw-aangifte doen․ De deadline is een maand ná afsluiting van het kwartaal․ Dus aangifte over het eerste kwartaal doe je uiterlijk 30 april․ De meeste ondernemers moeten per kwartaal aangifte doen, sommigen doen dit jaarlijks․ Je btw-aangifte over het eerste kwartaal van een jaar (januari, februari, maart), moet je versturen vóór 30 april․ De betaling van de btw van het eerste kwartaal moet ook vóór 30 april op de rekening van de Belastingdienst staan․ Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in, dan houd je de data altijd op je netvlies en voorkom je een verzuimboete․ De deadlines voor de kwartaalaangiften zijn⁚ 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april․
Hoe doe je BTW-aangifte?
Btw-aangifte doe je digitaal via de Belastingdienst․ Als je startende ondernemer bent, stuurt de Belastingdienst je de eerste aangifte digitaal óf op papier․ Met je KVK-inschrijving kun je inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk․ In de aangifte geef je de btw op die je bij je klanten in rekening hebt gebracht․ Je kunt ook btw aftrekken op de kosten die je hebt gemaakt voor je bedrijf․ De btw die je moet betalen of terugkrijgt, bereken je door de btw die je in rekening hebt gebracht te verminderen met de btw die je hebt afgetrokken․ Je kunt de btw-aangifte ook op papier doen, maar dit is alleen mogelijk in uitzonderlijke gevallen․ Meer informatie over btw-aangifte op papier vindt u in de Toelichting btw-aangifte ─ Op papier uitgereikt․
Tips voor een soepele BTW-aangifte
Tip⁚ Wil je een btw bedrag berekenen, bijvoorbeeld voor op offertes en facturen? Gebruik dan de handige btw-calculator van IkGaStarten․ Als startende ondernemer krijg je, nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, de eerste keer automatisch bericht dat je btw-aangifte moet doen․ In eerdere artikelen kwam deze tip al terug op basis van ervaringen van andere starters․ Zij hebben een blauwe envelop met fikse boete op de mat gehad en dat wil je natuurlijk voorkomen․ Ook als startende ondernemer moet je per kwartaal (tenzij anders is bepaald) btw aangifte doen․ De meeste ondernemers zijn verplicht om de btw-aangifte per kwartaal te doen․ De Belastingdienst ziet jou als ondernemer als als je zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent․ Je betaalt over je omzet btw aan de Belastingdienst․
Bekijk ook
Aangifte Startende Ondernemer: De Eerste Stappen
Ben je een startende ondernemer? Ontdek alles over je eerste aangifte & de belangrijke deadlines. >>
ZZP'ers: Bent u verplicht aangifte inkomstenbelasting te doen?
Aangifte Inkomstenbelasting voor ZZP'ers: Wat moet u weten? >>
BTW-aangifte ZZP'er: Stapsgewijze handleiding voor een geslaagde aangifte
ZZP'er & BTW: Een complete gids voor jouw btw-aangifte >>
ZZP Slager Gezocht: Vind De Perfecte Slager Voor Jouw Bedrijf
ZZP Slager Gezocht: Vacatures en Kandidaten >>
COOP Ondernemer Worden: De voordelen & vereisten
COOP Ondernemer: Start je eigen winkel met succes >>