ZZP Bijtelling: Alles wat je moet weten over bijtelling en de Belastingdienst

Wat is bijtelling?

Bijtelling is het fiscale bedrag dat je betaalt wanneer je jouw bedrijfsauto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt. Het wordt bijtelling genoemd, omdat de Belastingdienst als het ware een percentage van de waarde van de auto optelt bij de winst uit je onderneming.

De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2024 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling⁚ 16 en 22. De bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto en of het een elektrische auto is of niet.

Wanneer moet je bijtelling betalen?

Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt in je bedrijfsauto, moet je bijtelling betalen. Dit geldt ook voor autos die je zakelijk huurt. Bij minder dan 500 kilometer ziet de Belastingdienst jouw auto als bedrijfsmiddel en heb je geen bijtelling.

Het is wel heel belangrijk dat je een goede kilometerregistratie bijhoudt. De Belastingdienst kan namelijk om bewijs vragen. Heb je dat niet, dan kan de Belastingdienst alsnog van bijtelling uitgaan.

De Belastingdienst beschouwt privégebruik van een bedrijfsauto namelijk als loon in natura. Dit leidt tot de fiscale bijtelling, een extra belasting die je moet betalen.

Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen.

De bijtelling voor de fiets van de zaak lijkt wel wat op de bijtelling voor de auto van de zaak, maar schijn bedriegt. Drie belangrijke verschillen. De bijtelling voor de fiets van de zaak staat pas in de wet sinds 2024. Tot die tijd was het niet duidelijk of er bijtelling betaald moest worden voor het privégebruik van de fiets van de zaak.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is lager dan de bijtelling voor de auto van de zaak. De bijtelling voor de fiets van de zaak is 7% van de adviesprijs van de fiets. De bijtelling voor de auto van de zaak is 22% van de cataloguswaarde van de auto.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is alleen van toepassing als de fiets tot het ondernemingsvermogen behoort. De fiets moet dus in de administratie van de onderneming staan.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is een extra belasting die je moet betalen. Deze belasting is niet aftrekbaar van de winst.

Hoe wordt de bijtelling berekend?

De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde; Stel⁚ de cataloguswaarde van jouw auto is €30.000 en het bijtellingspercentage is 22%, dan bedraagt de bijtelling €6.600.

Bij autos die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten heeft.

Voor 2024 wordt de bijtelling berekend aan de hand van de waarde van je auto, waarbij het verschil maakt of het een elektrische auto is of niet. Heb je een elektrische auto met een waarde tot €30.000, dan betaal je 16% bijtelling.

Voor 2021 wordt de bijtelling berekend aan de hand van de waarde van je auto, waarbij het verschil maakt of het een elektrische auto is of niet. Heb je een elektrische auto met een waarde van €40.000, dan betaal je 12% bijtelling. Over een eventueel restbedrag boven €45.000 betaal je 22% bijtelling.

U verrekent uw privégebruik met de autokosten van uw onderneming⁚ €10.000 ⏤ €6.600 = €3.400. Voorbeeld 2. Uw totale autokosten zijn lager dan de bijtelling (€6.600). Dan betaalt u €6.600 bijtelling.

U gebruikt de auto korter dan een jaar; U gebruikt in de loop van het jaar een andere auto; U hebt meer dan een auto tegelijkertijd; Totale autokosten zijn lager dan de bijtelling.

De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde.

Bijtelling voor elektrische auto's

Over een elektrische auto betaalt u in 2021 12% bijtelling. Dit is tot €40.000, daarboven geldt 22% bijtelling. Voorwaarde is dat u jaarlijks minstens 500 kilometer privé rijdt en de auto niet meer dan €45.000 kost. Is uw auto duurder? Dan betaalt u 22% over het hele bedrag.

De overheid wil zo de aanschaf van elektrische auto's stimuleren. Voor 2024 wordt de bijtelling berekend aan de hand van de waarde van je auto, waarbij het verschil maakt of het een elektrische auto is of niet. Heb je een elektrische auto met een waarde tot €30.000, dan betaal je 16% bijtelling.

Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische autos betaalt u minder bijtelling. De overheid wil zo de aanschaf van elektrische auto's stimuleren.

De Belastingdienst gaat vanaf 2025 opnieuw controleren of iemand wel echt zzper is (zie ook het artikel Ben jij een échte zzper?). Over die maatregel is veel onduidelijkheid en onrust onder zzpers.

De bijtelling is een percentage van de catalogusprijs en hangt af van de datum 1e toelating. Dat is de datum waarop de auto voor het eerst op de weg is toegelaten.

Eigenlijk is de bijtelling een verrekening van je privégebruik met de autokosten van je onderneming. Deze verrekening vindt plaats in je aangifte inkomstenbelasting.

Inventarislijst bij een besluit op een verzoek om informatie over onderbouwing verhoogde bijtelling elektrische voertuigen van 4 naar 8 op een later moment door de Belastingdienst niet mogelijk blijkt. Het verzoek is ingediend door de Tweede Kamer.

De Tweede Kamer dwong in de laatste week van september Folkert Idsinga, staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst (NSC), om meer duidelijkheid te verschaffen over de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto's.

Bijtelling voor fietsen

Rijdt u privé met een fiets die tot uw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik. De bijtelling is 7% van de adviesprijs van de fiets. Kunt u de adviesprijs niet achterhalen? Dan kunt u de cataloguswaarde van de fiets gebruiken.

De bijtelling voor de fiets van de zaak lijkt wel wat op de bijtelling voor de auto van de zaak, maar schijn bedriegt. Drie belangrijke verschillen. De bijtelling voor de fiets van de zaak staat pas in de wet sinds 2024. Tot die tijd was het niet duidelijk of er bijtelling betaald moest worden voor het privégebruik van de fiets van de zaak.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is lager dan de bijtelling voor de auto van de zaak. De bijtelling voor de fiets van de zaak is 7% van de adviesprijs van de fiets. De bijtelling voor de auto van de zaak is 22% van de cataloguswaarde van de auto.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is alleen van toepassing als de fiets tot het ondernemingsvermogen behoort. De fiets moet dus in de administratie van de onderneming staan.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is een extra belasting die je moet betalen. Deze belasting is niet aftrekbaar van de winst.

De bijtelling voor de fiets van de zaak is een relatief nieuwe regeling. De Belastingdienst heeft nog geen duidelijke richtlijnen over hoe de bijtelling in de praktijk moet worden toegepast.

Als u een fiets van de zaak privé gebruikt, is het belangrijk om de bijtelling goed te documenteren; Houd een kilometerregistratie bij van uw privégebruik van de fiets.

Wat zijn de gevolgen van bijtelling?

De bijtelling is een extra belasting die je moet betalen over het privégebruik van je bedrijfsauto. Dit betekent dat je meer belasting moet betalen over je winst.

De bijtelling wordt opgeteld bij je winst, waardoor je meer belasting moet betalen over je winst. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op je belastingaanslag.

Zorgorganisaties hopen dat strengere controle door de belastingdienst zelfstandigen zonder personeel (zzpers) zal motiveren om in dienst te komen. Maar het gevaar bestaat dat ze in plaats van een dienstverband een schijnzelfstandigheid zullen aangaan. Dit is een constructie waarbij een werknemer als zzp’er wordt aangemerkt, terwijl hij in feite in dienst is.

De bijtelling kan ook invloed hebben op je winstmarge. Als je meer belasting moet betalen, blijft er minder winst over. Dit kan invloed hebben op je vermogen om te investeren in je bedrijf.

Als er onjuistheden in je aangifte staan, kan dit leiden tot een correctie door de Belastingdienst. In sommige gevallen kan dit zelfs als fraude worden gezien, vooral als de fout herhaaldelijk voorkomt.

Het is belangrijk om je goed te informeren over de bijtelling en de gevolgen ervan voor je bedrijf. Zo voorkom je onaangename verrassingen bij je belastingaanslag.

De Belastingdienst gaat vanaf 2025 opnieuw controleren of iemand wel echt zzper is (zie ook het artikel Ben jij een échte zzper?). Over die maatregel is veel onduidelijkheid en onrust onder zzpers.

De Belastingdienst beschouwt privégebruik van een bedrijfsauto namelijk als loon in natura. Dit leidt tot de fiscale bijtelling, een extra belasting die je moet betalen. Wanneer is een ritregistratie verplicht?

Het is niet voor iedereen altijd duidelijk of er sprake is van loondienst of zzp. Dat kan per situatie verschillen en hangt af van hoe in de praktijk wordt gewerkt. Er zijn meerdere kenmerken die van belang zijn bij het bepalen of er sprake is van loondienst of zzp.

Bekijk ook

Belastingdienst Bijtelling Auto ZZP: Regels en Berekening

Bijtelling Auto ZZP: Alles Over Belastingen en Berekeningen >>

Bijtelling auto ondernemer: hoe werkt het?

Bijtelling auto ondernemer: alles over de regels >>

Bijtelling ZZP: Wat is aftrekbaar en hoe werkt het?

ZZP Bijtelling: Aftrekposten en regels voor de auto van je onderneming >>

ZZP-verzekering: kosten en dekking van de ziektewet

ZZP-ziektekostenverzekering: waar moet je op letten? >>

Zelfstandig ondernemer én in loondienst: Is dat mogelijk?

Zelfstandig ondernemer én in loondienst: De combinatie >>