Bijtelling ZZP: Bereken je bijtelling eenvoudig en correct

Wat is bijtelling?

Bijtelling is een belasting die je moet betalen als je een auto van de zaak ook privé gebruikt. De Belastingdienst ziet dit als een vorm van inkomsten, omdat je dan in feite een voordeel geniet van je auto die je voor je werk gebruikt. Daarom betaal je hier belasting over. Dit geldt bij meer dan 500 privékilometers per jaar.

Wanneer betaal je bijtelling?

Als je een auto van de zaak hebt en je die ook privé gebruikt, dan betaal je bijtelling. Dit geldt alleen als je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor familiebezoek, een dagje naar het strand of om de kinderen naar school te brengen. De Belastingdienst ziet dit als een vorm van inkomsten, omdat je in feite een voordeel geniet van je auto die je voor je werk gebruikt. Daarom betaal je hier belasting over.

Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, dan betaal je geen bijtelling. Dit moet je wel aantonen met een rittenregistratie. Je kunt dit doen in een notitieboekje of Excel, maar er zijn ook apps voor. Als die een keurmerk hebben, gaat de Belastingdienst ervan uit dat de rittenregistratie sluitend is. Deze kan dan nog wel controleren of een rit zakelijk of privé is. Aan het begin en aan het eind van het jaar noteer je de kilometerstand en op basis daarvan bereken je de verhouding privé-zakelijk.

Ben je al klant bij MoveMove? Dan adviseren wij Cartracker, een rittenregistratiesysteem dat je kilometers met behulp van gps automatisch bijhoudt. Door je gegevens van je MoveMove-pas te koppelen met je rittenregiatratie krijg je perfect inzicht in privé tankkosten en zakelijke tankkosten. Zo kun je bijvoorbeeld ook heel makkelijk btw op benzine terugvragen. Check een speciaal actieaanbod van Cartracker voor klanten van MoveMove.

Hoe bereken je de bijtelling?

De bijtelling berekenen is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Je moet de cataloguswaarde van je auto weten, het bijtellingspercentage dat van toepassing is en je jaarinkomen. De cataloguswaarde van je auto kun je opvragen via de RDW. Het bijtellingspercentage hangt af van de CO2-uitstoot van je auto en het jaar waarin je de auto in gebruik hebt genomen.

Voor autos die in 2017 of later in gebruik zijn genomen gelden twee categorieën⁚

  • 0 gram CO2-uitstoot/kilometer — volledig elektrische auto
  • meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer ‒ alle overige energielabels

Heb je je auto voor 2017 in gebruik genomen, dan moet je nauwkeuriger weten hoe hoog de CO2-uitstoot van jouw auto is. Dat kun je vinden op het energielabel van je auto of checken op kentekencheck.nu. Als je weet in welke categorie jouw auto valt, zie je welk percentage van de cataloguswaarde je moet nemen voor de bijtelling. Voor autos in gebruik genomen in 2024 gelden de volgende bijtellingspercentages⁚

Op basis van stap 1 tot en met 4 kun je nu je bruto bijtelling berekenen als zzper. Dit bedrag komt boven op je jaarinkomen. Rekenvoorbeeld⁚ Je hebt een auto met een cataloguswaarde van 30.000. Deze neem je in 2024 voor het eerst in gebruik. Het is geen elektrische auto. De bruto bijtelling is dan 22⁚ 0,22 x 30.000 = 6.600 bijtelling per jaar.

Bepaal nu wat je jaarinkomen is. Hiervoor neem je je belastbare jaarinkomen en daar tel je de bijtelling bij op. Stel⁚ jouw belastbaar jaarinkomen is 32.000. Daar tel je de bijtelling bij op. Dus bijvoorbeeld⁚ 32.000 + 6.600 = 38.600.

Kijk vervolgens in welke belastingschijf (2024) je met dit totaalbedrag valt. Je valt in schijf 1 en betaalt 36,97 belasting. Je netto bijtelling is dan 0,3697 x 6.600 = 2.440,02. Dat is 203,34 per maand. Deze betaal je bij de aangifte inkomstenbelasting.

Factoren die de bijtelling beïnvloeden

De hoogte van de bijtelling wordt beïnvloed door een aantal factoren. Dit zijn⁚

  • De cataloguswaarde van de auto⁚ De cataloguswaarde is de waarde van de auto zoals die in de prijslijst van de fabrikant staat. Hoe hoger de cataloguswaarde, hoe hoger de bijtelling.
  • Het bijtellingspercentage⁚ Het bijtellingspercentage hangt af van de CO2-uitstoot van de auto en het jaar waarin je de auto in gebruik hebt genomen. Voor autos die in 2017 of later in gebruik zijn genomen gelden twee categorieën⁚ 0 gram CO2-uitstoot/kilometer ‒ volledig elektrische auto en meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer — alle overige energielabels. Voor autos in gebruik genomen in 2024 gelden de volgende bijtellingspercentages⁚
  • De energieklasse van de auto⁚ Voor volledig elektrische auto's geldt een lager bijtellingspercentage dan voor auto's met een verbrandingsmotor.
  • Het jaar waarin je de auto in gebruik hebt genomen⁚ Het bijtellingspercentage is afhankelijk van het jaar waarin je de auto voor het eerst in gebruik hebt genomen. Dit is de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven.
  • Je jaarinkomen en belastingschijf⁚ Het bedrag dat je aan bijtelling moet betalen, is afhankelijk van je jaarinkomen en in welke belastingschijf je valt.

Zoals eerder aangegeven, gelden voor verschillende jaren verschillende bijtellingspercentages. Deze percentages gelden voor een periode van 60 maanden. Je auto heeft dus maximaal 60 maanden hetzelfde bijtellingspercentage. Direct na afloop van deze periode ga je 22% van de cataloguswaarde als bijtelling betalen.

Het kan zijn dat je totale autokosten voor een jaar minder zijn dan het bedrag dat je aan bijtelling zou moeten betalen voor het privégebruik van je auto. Is dat het geval, dan is het bedrag dat je aan bijtelling betaalt gelijk aan je totale autokosten.

Voordelen van een youngtimer

Ben je de bezitter van een zogeheten youngtimer⁚ een auto van 15 jaar of ouder? Dan betaal je 35% over de dagwaarde in plaats van over de cataloguswaarde. Om die dagwaarde in te kunnen schatten kun je bijvoorbeeld kijken naar veilingprijzen of de taxatiewaarde van de auto voor de verzekering. Stel⁚ de dagwaarde van jouw youngtimer is 2.500. Je betaalt dan bruto 875 (35%) bijtelling. Zit je dan bijvoorbeeld in schijf 1, dan is je netto bijtelling 0,3697 x 875 = 323,49 per jaar, ofwel 26,96 per maand. Zo zie je dat het met een youngtimer fiscaal een stuk voordeliger kan zijn om je zakelijke auto privé te rijden.

Er zijn dus een aantal voordelen aan het rijden met een youngtimer als ZZPer⁚

  • Lagere bijtelling⁚ Je betaalt bijtelling over de dagwaarde van de auto, wat vaak lager is dan de cataloguswaarde.
  • Lagere aanschafprijs⁚ Youngtimers zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan nieuwe auto's.
  • Lagere onderhoudskosten⁚ Youngtimers zijn vaak al uit de garantieperiode en dat kan betekenen dat je minder geld kwijt bent aan reparaties en onderhoud.
  • Uniek karakter⁚ Youngtimers hebben vaak een uniek karakter en onderscheiden zich van de massa.

Het is belangrijk om te onthouden dat de voordelen van een youngtimer ook nadelen kunnen hebben. Zo is het bijvoorbeeld moeilijker om onderdelen te vinden en kan de betrouwbaarheid van de auto minder zijn.

Bekijk ook

Bijtelling Berekenen voor ZZP'ers: Een Stap-voor-Stapsysteem

Bijtelling Berekenen: Een Duidelijke Gids voor ZZP'ers >>

Bijtelling auto ZZP: Bereken je kosten online

Bereken snel en eenvoudig de bijtelling van je auto als ZZP! >>

Bijtelling grijs kenteken ZZP: Bereken jouw kosten en bespaar

Bijtelling grijs kenteken ZZP: Eenvoudig berekenen en besparen op je belasting >>

Zoek een betrouwbaar Uitzendbureau voor ZZP Transport

Uitzendbureau ZZP Transport: Vind de Juiste Vrachtwagenchauffeur >>

Definitieve aanslag inkomstenbelasting downloaden als ZZP'er

Download jouw definitieve aanslag inkomstenbelasting als ZZP'er >>