Ben je ZZP'er en wil je een youngtimer rijden? Ontdek de kosten en voordelen van deze keuze!

Inleiding

Als ZZP'er is het belangrijk om slimme investeringen te maken en uw kosten zo laag mogelijk te houden. Als het gaat om de aanschaf van een nette auto voor uw bedrijf kan een youngtimer daarom de ideale keuze zijn. Voor relatief weinig geld rijdt u in een mooie youngtimer waarmee u goed voor de dag kunt komen bij uw klanten. Bovendien profiteert u van diverse financiële voordelen...

De Youngtimer-Regeling⁚ Een Fiscaal Voordeel voor ZZP'ers

De youngtimer-regeling is een tegemoetkoming van de Belastingdienst richting jou als ondernemer. Rij je in een youngtimer, dan betaal je 35% bijtelling. Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk, omdat de dagwaarde van een auto vaak aanzienlijk lager is dan de cataloguswaarde. De youngtimer-regeling is een fiscaal voordelige regeling voor kleine ondernemers die hun zakelijke auto van 15 jaar tot 40 jaar oud zowel zakelijk als privé gebruiken. Bij deze autos is er namelijk sprake van bijtelling over de dagwaarde in plaats van bijtelling over de cataloguswaarde.

De youngtimer bijtelling voor de inkomstenbelasting bedraagt 35% over de werkelijke waarde van de auto. Dus niet zoals met autos jonger dan 15 jaar over de cataloguswaarde (nieuwwaarde). Je mag dus alle kosten zoals brandstofkosten, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering in aftrek brengen.

Deyoungtimer regeling is een fiscale regeling voor autos die ouder zijn dan 15 jaar, maar jonger dan 40 jaar. Deze regeling kan voordelig zijn als u een auto heeft die relatief veel waard is, maar weinig kost in de aanschaf. U betaalt dan minder bijtelling dan voor een nieuwe auto.

Sinds 2016 is er de youngtimer regeling voor zzpers. Met deze regeling profiteren ondernemers met een youngtimer van een lage bijtelling. Je betaalt namelijk 35% bijtelling over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit kan honderden tot duizenden euros per jaar schelen.

De youngtimer regeling houdt in dat je als ZZPer slechts een bijtelling van 35% betaalt over de dagwaarde van de auto. De dagwaarde van de auto kan ieder jaar opnieuw bepaald worden. Voor nieuwe autos, die je zakelijk rijdt, geldt dat je 22% bijtelling over de cataloguswaarde betaalt.

Het grote voordeel van een youngtimer is namelijk, dat er een apart bijtellingstarief voor geldt. Per jaar moet je 35% van de dagwaarde optellen bij je inkomen. Inderdaad⁚ niet de catalogusprijs, maar de dagwaarde. Ook al koop je een auto die in die jaren voor honderdduizend euro werd verkocht, je betaalt bijtelling over het bedrag waarvoor jij hem hebt gekocht. Intussen heb je dus wel alle voordelen van een zakelijke auto⁚ alle kosten...

Dat betekent dat⁚ ️ als alle kosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager li ️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen. Zo snijdt het mes aan twee kanten en profiteert u dubbel van het belastingvoordeel. Dankzij ons uitgebreide netwerk en een...

Voordelen van een Youngtimer voor ZZP'ers

Rijden in eenyoungtimer heeft zowelvoordelen als nadelen. Hoewel je profiteert van een lagere netto bijtelling, zijn de onderhoudskosten voor oudere autos over het algemeen wel hoger. Om een goede overweging te kunnen maken, staan de voor- en nadelen hieronder op een rij.

Weeg voor jezelf af of een Youngtimer voor jou en je bedrijf de juiste keuze is. Lage maandelijkse kosten vanwege de lage bijtelling. Vrijheid in de keuze voor een (tweedehands) auto ouder dan 15 jaar. Alle fiscale voordelen van een reguliere zakelijke auto⁚ de kosten die je maakt, zoals benzine...

We zetten een aantal voordelen van de youngtimer regeling voor je op een rij⁚ Fiscaal voordeel. Je kunt een zeer luxe auto rijden en betaalt een lage bijtelling. Bovendien zijn alle kosten die je maakt aftrekbaar omdat je de auto op de zaak rijdt. Dus mocht je oude BMW vaker bij de garage staan⁚...

Als je een youngtimer op de zaak zet, dan kom je in aanmerking voor een gunstige bijtellingsregeling. Omdat dit behoorlijk kan besparen worden youngtimers steeds populairder. Bij een youngtimer betaal je 35% van de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere autos is vaak 22% over de...

Als ZZPer is het fiscaal interessant om eenyoungtimer te kopen, omdat de Belastingdienst de auto tot het vermogen van de onderneming rekent. Dat betekent dat⁚ ️ als allekosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager li ️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen.

Wat zijn devoordelen van eenyoungtimer? Het bezitten van eenyoungtimer heeft een aantal hele gunstigevoordelen voor ondernemers⁚ Je betaalt bijtelling over de dagwaarde en niet over de cataloguswaarde waardoor de omgerekende maandlasten relatief laag zijn; Luxe autos zijn voordeliger te rijden

3voordelen van eenyoungtimer. Overweeg je eenyoungtimer te gebruiken? Zakelijk kun je dan op meerderevoordelen rekenen. Dit zijn de drie belangrijkste. Voordeel 1⁚ Lage bijtelling per maand. Met eenyoungtimer profiteer je van aanzienlijk lagere maandelijkse bijtellingkosten in vergelijking met nieuwere autos.

Youngtimer voor ZZPer. Als ZZPer is het fiscaal interessant om eenyoungtimer te kopen, omdat de Belastingdienst de auto tot het vermogen van de onderneming rekent. Dat betekent dat⁚ ️ als allekosten van de auto door de zaak worden betaald, de jaarwinst lager li ️en u dus minder inkomstenbelasting hoeft af te dragen.

Wat zijn devoordelen van eenyoungtimer? Het bezitten van eenyoungtimer heeft een aantal hele gunstigevoordelen voor ondernemers⁚ Je betaalt bijtelling over de dagwaarde en niet over de cataloguswaarde waardoor de omgerekende maandlasten relatief laag zijn; Luxe autos zijn voordeliger te rijden

Kosten van een Youngtimer

Ja, die zijn er ook. Youngtimers gaan al een tijdje mee, dus je bent waarschijnlijk meer kosten kwijt aan reparaties en onderhoud. Bovendien mis je de nieuwste veiligheidsopties van moderne autos, zoals dodehoekdetectie. Ook rijden de wagens minder zuinig en stoten ze meer CO2 uit. Veel youngtimers hebben vaak ook duurdere E5 brandstof nodig, die doorgaans 5 à 10% duurder is dan reguliere E10 benzine . De hogere brandstofkosten en reparatiekosten kun je wél weer aftrekken van de winst. Let ook op milieuzones, die in steeds meer steden worden ingevoerd. Vooralsnog mogen de meeste youngtimers nog gewoon het centrum in, maar dat zou zomaar kunnen veranderen. Oude diesels zijn dan meestal het eerst de pineut.

Op het moment dat een auto de leeftijd van 40 jaar bereikt, vervalt de motorrijtuigenbelasting. Voor benzineautos van voor 1988 geldt een overgangsregeling .

Als ZZPer met een youngtimer van de zaak heb je, los van de bijtelling, te maken met btw-correctie . Je mag over je gemaakte privékilometers namelijk geen btw terugvragen. Om je privégebruik te bepalen, moet je een sluitende kilometerregistratie bijhouden. Op basis van het aandeel zakelijke kilometers vraag je naar rato de btw terug over de gemaakte autokosten. Heb je geen rittenregistratie? Dan betaal je een vast percentage over de nieuwwaarde. De btw-correctie bedraagt 1,5% als je een zogenaamde marge-auto bezit. En dat is meestal het geval. Dat is namelijk een auto die minimaal een keer in zijn leven in het bezit is geweest van een Europese particulier. Bij aankoop is dus geen btw betaald en daarom heb je die btw nog nooit kunnen verrekenen. Als het geen marge-auto is, dan bereken je 2,7% over de nieuwwaarde van de auto.

Dus, kostte je youngtimer nieuw ooit 50.000? Dan betaal je 1.350 of 750 per jaar aan btw-correctie. Prijzig? Als dank voor de btw-correctie mag je de btw op alle autokosten die je zakelijk maakte terugvorderen.

De Belastingdienst rekent zakelijke youngtimers tot het ondernemingsvermogen. Dat betekent dat alle kosten van de auto (onderhoud, reparatie, brandstof, wasstraat, parkeergeld, verzekering en wegenbelasting) aftrekbaar zijn op de btw-aangifte. De jaarlijkse winst ligt dan lager, waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt. Met de MoveMove-pas heb je al deze kosten handig in één overzicht. Ideaal om zo als ZZPer te profiteren van maximale btw-teruggave.

Eigenaren betalen dankzij de youngtimerverzekering een lagere verzekeringspremie.

De Dagwaarde van een Youngtimer

De dagwaarde ofwel waarde in het economisch verkeer (wev) hangt af van een aantal factoren, zoals bouwjaar, staat van onderhoud en het aantal gereden kilometers. Voor een goed beeld kun je kijken naar veilingprijzen of de taxatiewaarde van de auto. Bedenk wel dat je de dagwaarde altijd aannemelijk moet kunnen maken voor de Belastingdienst. Een wev-taxatie is daar een goed middel voor. De Belastingdienst bepaalt de waarde van een youngtimer via koerslijsten van bijvoorbeeld ANWB of BOVAG, aankoopfactuur of taxatie.

De bijtelling kan elk jaar opnieuw worden vastgesteld aan de hand van de dan actuele waarde. Bij youngtimers kan die waarde immers elk jaar verschillen. Een zeer geliefd exemplaar kan bijvoorbeeld zelfs meer waard worden.

Wie met een auto van de zaak meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt, betaalt bijtelling . Met een youngtimer (of oldtimer) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere autos is vaak  22 over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto (incl. bpm en btw). De dagwaarde ligt altijd vele malen lager dan de cataloguswaarde.

Op het moment dat jouw auto zijn 15 e  verjaardag viert, is het een youngtimer geworden, aldus Jan Rolleman van  AMD automotive fiscalisten . Vanaf die datum ga je dan ook 35% bijtelling betalen over de dagwaarde van je zakelijke aanwinst (die je ook privé rijdt). Je hoeft de dagwaarde maar één keer per jaar te bepalen en hanteert vervolgens die waarde in je belastingaangifte. De btw-correctie voor privégebruik verreken je in de laatste belastingaangifte van het jaar. Een youngtimer kan bijna een kwart eeuw oud zijn. In zijn leven heeft de auto misschien best wat eigenaren gehad in het binnen- en buitenland. De onderhoudshistorie van een youngtimer is daarom heel belangrijk. Kun je precies herleiden wat de auto heeft meegemaakt, dan vergroot je de kans dat je echt een prachtexemplaar aanschaft.

Youngtimer-Regeling in de Praktijk

De youngtimer-regeling bestaat in haar huidige vorm sinds 2016 en blijft ook in 2024 van kracht. De regeling is ongewijzigd ten opzichte van 2022; het enige verschil is dat de belastingschijven licht zijn aangepast, zoals te zien in het rekenvoorbeeld. De bijtelling van een youngtimer kan zomaar honderden euros per maand schelen, zoals te zien is in dit rekenvoorbeeld⁚ Volvo V70 van 17 jaar oud Dagwaarde⁚ 4.000 Bruto bijtelling⁚ 35% van 4.000 1.400 per jaar  Netto bijtelling⁚ 36,93% van 1.400 517,02 per jaar 43,09 per maand

Nieuwe Volvo V90 Cataloguswaarde⁚ 62.000 Bruto bijtelling⁚ 22% van 62.000 13.640 Netto bijtelling⁚ 36,93% van 13.640 5.037,25 per jaar 419,77 per maand

Dit is het basistarief van de inkomstenbelasting in 2024. Vanaf 73.071 geldt een belastingtarief van 49,5%.

NB⁚ in deze berekening is geen rekening gehouden met het effect van de bijtelling op de heffingskorting. De heffingskorting is een voordeeltje van de Belastingdienst in de vorm van lagere belasting en premies. Hoe hoger je inkomsten, hoe kleiner dat voordeel. Wie bijtelling betaalt, ziet zijn inkomensafhankelijke heffingskorting vaak dalen. Anders gezegd⁚ het bedrag dat je netto aan extra belasting kwijt bent, is dan hoger.

Ervaar binnen twee (werk)dagen het gemak van MoveMove. De youngtimer regeling is fiscaal voordelige regeling voor kleine ondernemers die hun zakelijke auto van 15 jaar tot 40 jaar oud zowel zakelijk als privé gebruiken. Bij deze autos is er namelijk sprake van bijtelling over de dagwaarde in plaats van bijtelling over de cataloguswaarde.

Marco Hof van Next Classics geeft uitleg over de youngtimer-regeling. Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Dankzij de youngtimer-regeling profiteer je als ZZPer van een lage bijtelling én kun je de btw aftrekken op alle gemaakte autokosten. De regeling blijft in 2024 ongewijzigd. Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Autos ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers. Wie dus van klassieke autos houdt, maar wél meer moderne snufjes wil, komt al snel uit bij een youngtimer. Een youngtimer kan altijd in Nederland hebben rondgereden, maar dat hoeft natuurlijk niet. De import-youngtimer is erg populair. Importeer je jouw droomauto, dan geldt voor de youngtimer-regeling niet de importdatum, maar de datum van eerste tenaamstelling bij de eerste verkoop destijds in het buitenland.

Conclusie

Zoveel mensen, zoveel smaken. Dat geldt zeker bij de aanschaf van een youngtimer. Wat opvalt is dat met name Duitse en Zweedse klassiekers in trek zijn. de Audi A6, Volvo V70, Saab 9-30, BMW 3-serie of de Mercedes S klasse bijvoorbeeld. Maar dit blijft slechts een kleine greep uit het assortiment. Laat je bij de aankoop vooral leiden door je eigen voorkeuren. En ben je na een testrit helemaal overtuigd? Dan rijd jij straks als ZZPer met fiscaal voordeel een klassieker van de toekomst.

Als we de liefhebbers mogen geloven (en dat doen we) zijn youngtimers vaak fraaie modellen met allure en veel comfort aan boord. Misschien wel de auto waar je altijd van droomde en die lang onbereikbaar leek. Het zijn over het algemeen de wat grotere modellen, met een betrouwbare motor die decennia meegaat. Bovendien heb je met een youngtimer bij een nieuwe klant altijd een ijsbreker bij de hand. Want voor die eerste afspraak heb je meteen een mooi gespreksonderwerp. Nog een voordeel⁚ koop je een nieuwe bak dan heb je elk jaar te maken met een flinke afschrijving, maar een youngtimer behoudt veelal zijn waarde.

Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Dankzij de youngtimer-regeling profiteer je als ZZPer van een lage bijtelling én kun [...] [...] [end of information from the Internet]

Bekijk ook

Berekening Inkomstenbelasting 2019: Alles wat je moet weten

Berekening Inkomstenbelasting 2019: Eenvoudige uitleg en tips voor ZZP'ers >>

Middeling Inkomstenbelasting ZZP: Bereken Je Belastingvoordeel

Middeling Inkomstenbelasting ZZP: Stappenplan en Tips voor Optimale Besparing >>

Proefberekening Inkomstenbelasting ZZP: Bereken je belastingaanslag

Proefberekening Inkomstenbelasting ZZP: Bereken je belastingaanslag online >>

Afwijking Aangifte Inkomstenbelasting: Wat te doen?

Aangifte Inkomstenbelasting: Afwijking en correctie >>

Ondernemen in Thailand: Kansen en Uitdagingen

Starten met een bedrijf in Thailand: Een Compleet Overzicht >>