Belastingdienst: Tips voor beginnende ZZP'ers
Inschrijving en btw-nummer
Als je een bedrijf start, moet je je registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK) en bij de Belastingdienst. De meeste mensen die een eigen bedrijf starten als zelfstandige, beginnen een eenmanszaak of een bv (besloten vennootschap). Lees meer over het kiezen van een juridische bedrijfsstructuur.
De meeste ondernemingsvormen zijn verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Let op⁚ bij inschrijving van de KvK moet je aangeven Welke rechtsvorm je kiest voor je onderneming. Bij de inschrijving ontvang je van de KvK een tijdelijk btw-nummer. De Belastingdienst stuurt je binnen een week de bevestiging van je btw-nummer.
Het btw-nummer heb je nodig voor het doen van btw-aangifte (omzetbelasting). Je hebt het ook nodig als je in- en/of verkoopt binnen de EU en als de btw van leverancier naar afnemer verlegd moet worden. Op jouw facturen moet je altijd je btw-nummer vermelden. Je vindt je btw-nummer terug op correspondentie van de Belastingdienst.
Voor sommige ondernemingen en rechtspersonen geldt een uitzondering⁚ zij kunnen een btw-nummer direct aanvragen bij de Belastingdienst zonder dat ze zich inschrijven bij de KvK. Dit geldt voor⁚
In 2020 krijgen eenmanszaken een nieuw btw-nummer. De nieuwe btw-nummers hebben geen koppeling meer met het Burgerservicenummer (BSN), om de privacy beter te beschermen en identiteitsfraude tegen te gaan.
Belastingplicht en aftrekposten
Als je een bedrijf start, verandert je relatie met de Belastingdienst. Je bent nu ondernemer en daar horen andere belastingen en aftrekposten bij. Wat is het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting? En welke belastingvoordelen zijn er voor startende ondernemers? Je vindt ze hier op een rij. Bekijk ook het rekenvoorbeeld voor een eenmanszaak. Zo krijg je een idee van hoeveel geld je moet reserveren voor belastingen.
De startersaftrek is gekoppeld aan de zelfstandigenaftrek. Je kunt de aftrek namelijk alleen gebruiken als je ook de zelfstandigenaftrek toe mag passen. Het is in feite dan ook een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Maximaal 3 keer toepasbaar in de eerste 5 jaar waarin je onderneemt Alleen toepasbaar als je ondernemer bent voor de Belastingdienst...
Je mag de zelfstandigenaftrek aftrekken van de winst bij de aangifte inkomstenbelasting. Goed om te weten⁚ dit hoef je niet handmatig te doen, de Belastingdienst rekent dit voor je uit. Verlaging zelfstandigenaftrek (tabel) In 2024 mag je 3.750 van je winst aftrekken. Tot en met 2019 was de zelfstandigenaftrek een vast bedrag van 7.280 ...
Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid. Hoe kunt u startersaftrek aanvragen? Als startende ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de startersaftrek. Dit valt onder de ondernemersaftrek. U betaalt dan minder belasting. U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. De startersaftrek is 2.123.
Startersaftrek. De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. Daarbij gelden de volgende voorwaarden⁚ U hebt recht op de zelfstandigenaftrek. U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Naast het onderzoeken van de markt en je mogelijkheden, het bedenken van een unieke bedrijfsnaam, het schrijven van een ondernemingsplan, je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en het eventueel zorgen voor een startkapitaal, krijg je als startende ondernemer of zzper in elk geval te maken met de Belastingdienst. Daarom dit stappenplan voor het starten van je eigen bedrijf. Waar moet je voor de Belastingdienst allemaal aan voldoen ?
Check allereerst of je voor de Belastingdienst een ondernemer bent met de Ondernemerscheck . Dat is onder andere van belang om te weten of je in aanmerking komt voor ondernemersaftrek (startersaftrek, zelfstandigenaftrek) en MKB-winstvrijstelling.
De meeste ondernemingsvormen zijn verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Let op⁚ bij inschrijving van de KvK moet je aangeven Welke rechtsvorm je kiest voor je onderneming. Bij de inschrijving ontvang je van de KvK een tijdelijk btw-nummer. De Belastingdienst stuurt je binnen een week de bevestiging van je btw-nummer.
Het btw-nummer heb je nodig voor het doen van btw-aangifte (omzetbelasting). Je hebt het ook nodig als je in- en/of verkoopt binnen de EU en als de btw van leverancier naar afnemer verlegd moet worden. Op jouw facturen moet je altijd je btw-nummer vermelden. Je vindt je btw-nummer terug op correspondentie van de Belastingdienst.
Voor sommige ondernemingen en rechtspersonen geldt een uitzondering⁚ zij kunnen een btw-nummer direct aanvragen bij de Belastingdienst zonder dat ze zich inschrijven bij de KvK. Dit geldt voor⁚
In 2020 krijgen eenmanszaken een nieuw btw-nummer. De nieuwe btw-nummers hebben geen koppeling meer met het Burgerservicenummer (BSN), om de privacy beter te beschermen en identiteitsfraude tegen te gaan.
Het berekenen van je uurtarief is best ingewikkeld. Behalve dat je rekening moet houden met bedrijfskosten en niet-declarabele uren, is het ook verstandig om rekening te houden met het feit dat je belasting moet betalen over je omzet (btw of omzetbelasting) én over je winst. De btw die je ontvangt kun je het beste opzij zetten en liever niet uitgeven. De ontvangen btw moet je namelijk vroeg of laat aan de Belastingdienst kunnen betalen. Als ondernemer met een eenmanszaak moet je inkomstenbelasting betalen. Zet voor de veiligheid minimaal 20 van je omzet opzij om de aanslag inkomstenbelasting aan de Belastingdienst te kunnen voldoen. Wil je nu al weten hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer moet betalen? Gebruik dan onze handige rekentool voor de inkomstenbelasting .
Een zakelijke rekening openen is niet verplicht, maar wel handig als je je privé en zakelijke transacties gescheiden wilt houden. Je houdt dan goed overzicht. Ook een eventuele boekhouder is er blij mee! Een zakelijke bankrekening heeft meer voordelen. Het bij het openen van een zakelijke rekening op de starterspakketten⁚ soms is een zakelijke rekening het eerste jaar gratis.
Elke ondernemer is verplicht om een administratie op te zetten, bij te houden en te bewaren (in verband met controle van de Belastingdienst). De Belastingdienst heeft een aantal eisen opgesteld waar elke administratie van een ondernemer aan moet voldoen. Zo moet je administratie de volgende zaken bevatten⁚
De Belastingdienst stelt eisen waaraan je verkoopfacturen moeten voldoen. Op alle facturen moet het volgende staan⁚
Gebruik een facturatieprogramma om makkelijk facturen te sturen die aan deze eisen voldoen.
Als ondernemer moet je digitaal btw-aangifte doen. De btw die je als ondernemer hebt betaald (inkoop), trek je af van de btw die je hebt ontvangen (verkoop). Voor het doen van de btw-aangifte log je in op het beveiligde gedeelte voor ondernemers dat je vindt op de site van de Belastingdienst . Je kunt dit ook laten verzorgen door je boekhouder of administratiekantoor. Zij doen meestal aangifte via administratiesoftware en vragen jou een toestemmingsverklaring te ondertekenen om in jouw naam de aangifte te verzorgen. Startende ondernemers ontvangen van de Belastingdienst een 1e aangifte btw voor startende ondernemers . Deze krijg je digitaal of op papier. Het standaard btw-tarief is eigenlijk altijd 21 (hoge tarief) en slechts in uitzonderlijke gevallen 6 (lage tarief) of vrijgesteld.
De meeste ondernemers moeten per kwartaal aangifte doen, sommigen doen dit jaarlijks. Je btw-aangifte over het eerste kwartaal van een jaar (januari, februari, maart), moet je versturen vóór 30 april. De betaling van de btw van het eerste kwartaal moet ook vóór 30 april op de rekening van de Belastingdienst staan. Let op dat je op tijd aangifte doet en op tijd betaalt. Voor niet op tijd betalen van de btw of te laat btw-aangifte doen, moet je een boete betalen. Mocht je in een kwartaal geen zakelijke transacties hebben gedaan, dan doe je wél btw-aangifte. Uit je aangifte blijkt dan voor de Belastingdienst dat je niet hoeft te betalen. Vermeld bij betaling van de btw altijd het betalingskenmerk van de Belastingdienst .
Als ondernemer / zzper met een eenmanszaak doe je elk jaar aangifte inkomstenbelasting over het voorgaande jaar. Hiervoor is het noodzakelijk dat je eerst jouw boekhouding van het voorgaande jaar ook correct afsluit . Ondernemers moeten net als privé personen aangifte inkomstenbelasting doen vóór 1 mei. Je kunt als ondernemer wel uitstel aanvragen. Of je laat je boekhouder dit voor je doen. Meestal krijg je uitstel tot 1 september van hetzelfde jaar. Reserveer minimaal 20 van je omzet voor het betalen van inkomstenbelasting, dan ben je altijd safe.
Veel succes met je nieuwe bedrijf als startende ondernemer. Houd rekening met de regels en eisen van de Belastingdienst; binnen deze kaders ben jij toch echt zelf de baas! Deze artikelen vind je vast ook interessant
Wil jij als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf (MKB) jouw bedrijf gezond laten groeien? Er zijn dan meerdere MKB
Stel je voor⁚ een potentiële klant zoekt naar jouw diensten in jouw regio. Ze typen in Google⁚ tandarts in Eindhoven
Zoek jij de beste offerte software, zodat je voortaan online eenvoudig en snel al jouw offertes kunt maken en inzien?
Wil je weten wat SEO teksten precies zijn en hoe je zelf sterke content kunt schrijven? In dit uitgebreide stappenplan
Je bent ondernemer en hebt veel tijd gestoken in een prachtige website. Je doel is om daar natuurlijk zo veel
De Kleineondernemersregeling (KOR) is een regeling die vrijstelling geeft op de btw. Dit betekent dus ook dat de KOR impact
Voeg je bij meer dan 20 .000 ondernemers die ook groeien. Op deze website staan affiliate links, dit zijn gesponsorde links, waar wij geld mee verdienen. Meer informatie Btw-tarieven. In Nederland zijn er drie btw-tarieven⁚ 21. Voor de meeste ondernemers geldt het standaard tarief van 21. Dit wordt ook wel het hoge tarief genoemd. 9. Voor sommige diensten, zoals kappers en schoenmakers, geldt het 9 tarief. Check bij de Belastingdienst of dat ook voor jouw diensten geldt. 0.
How to file a tax return? If you want to file a tax return of your own accord, you can do so on [...] [...] [end of information from the Internet]
Btw-aangifte
Als je een bedrijf start, verandert je relatie met de Belastingdienst. Je bent nu ondernemer en daar horen andere belastingen en aftrekposten bij. Wat is het verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting? En welke belastingvoordelen zijn er voor startende ondernemers? Je vindt ze hier op een rij. Bekijk ook het rekenvoorbeeld voor een eenmanszaak. Zo krijg je een idee van hoeveel geld je moet reserveren voor belastingen.
De startersaftrek is gekoppeld aan de zelfstandigenaftrek. Je kunt de aftrek namelijk alleen gebruiken als je ook de zelfstandigenaftrek toe mag passen. Het is in feite dan ook een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Maximaal 3 keer toepasbaar in de eerste 5 jaar waarin je onderneemt Alleen toepasbaar als je ondernemer bent voor de Belastingdienst...
Je mag de zelfstandigenaftrek aftrekken van de winst bij de aangifte inkomstenbelasting. Goed om te weten⁚ dit hoef je niet handmatig te doen, de Belastingdienst rekent dit voor je uit. Verlaging zelfstandigenaftrek (tabel) In 2024 mag je 3.750 van je winst aftrekken. Tot en met 2019 was de zelfstandigenaftrek een vast bedrag van 7.280 ...
Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid. Hoe kunt u startersaftrek aanvragen? Als startende ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de startersaftrek. Dit valt onder de ondernemersaftrek. U betaalt dan minder belasting. U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. De startersaftrek is 2.123.
Startersaftrek. De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. Daarbij gelden de volgende voorwaarden⁚ U hebt recht op de zelfstandigenaftrek. U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Naast het onderzoeken van de markt en je mogelijkheden, het bedenken van een unieke bedrijfsnaam, het schrijven van een ondernemingsplan, je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en het eventueel zorgen voor een startkapitaal, krijg je als startende ondernemer of zzper in elk geval te maken met de Belastingdienst. Daarom dit stappenplan voor het starten van je eigen bedrijf. Waar moet je voor de Belastingdienst allemaal aan voldoen ?
Check allereerst of je voor de Belastingdienst een ondernemer bent met de Ondernemerscheck . Dat is onder andere van belang om te weten of je in aanmerking komt voor ondernemersaftrek (startersaftrek, zelfstandigenaftrek) en MKB-winstvrijstelling.
De meeste ondernemingsvormen zijn verplicht zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Let op⁚ bij inschrijving van de KvK moet je aangeven Welke rechtsvorm je kiest voor je onderneming. Bij de inschrijving ontvang je van de KvK een tijdelijk btw-nummer. De Belastingdienst stuurt je binnen een week de bevestiging van je btw-nummer.
Het btw-nummer heb je nodig voor het doen van btw-aangifte (omzetbelasting). Je hebt het ook nodig als je in- en/of verkoopt binnen de EU en als de btw van leverancier naar afnemer verlegd moet worden. Op jouw facturen moet je altijd je btw-nummer vermelden. Je vindt je btw-nummer terug op correspondentie van de Belastingdienst.
Voor sommige ondernemingen en rechtspersonen geldt een uitzondering⁚ zij kunnen een btw-nummer direct aanvragen bij de Belastingdienst zonder dat ze zich inschrijven bij de KvK. Dit geldt voor⁚
In 2020 krijgen eenmanszaken een nieuw btw-nummer. De nieuwe btw-nummers hebben geen koppeling meer met het Burgerservicenummer (BSN), om de privacy beter te beschermen en identiteitsfraude tegen te gaan.
Het berekenen van je uurtarief is best ingewikkeld. Behalve dat je rekening moet houden met bedrijfskosten en niet-declarabele uren, is het ook verstandig om rekening te houden met het feit dat je belasting moet betalen over je omzet (btw of omzetbelasting) én over je winst. De btw die je ontvangt kun je het beste opzij zetten en liever niet uitgeven. De ontvangen btw moet je namelijk vroeg of laat aan de Belastingdienst kunnen betalen. Als ondernemer met een eenmanszaak moet je inkomstenbelasting betalen. Zet voor de veiligheid minimaal 20 van je omzet opzij om de aanslag inkomstenbelasting aan de Belastingdienst te kunnen voldoen. Wil je nu al weten hoeveel inkomstenbelasting je ongeveer moet betalen? Gebruik dan onze handige rekentool voor de inkomstenbelasting .
Een zakelijke rekening openen is niet verplicht, maar wel handig als je je privé en zakelijke transacties gescheiden wilt houden. Je houdt dan goed overzicht. Ook een eventuele boekhouder is er blij mee! Een zakelijke bankrekening heeft meer voordelen. Het bij het openen van een zakelijke rekening op de starterspakketten⁚ soms is een zakelijke rekening het eerste jaar gratis.
Elke ondernemer is verplicht om een administratie op te zetten, bij te houden en te bewaren (in verband met controle van de Belastingdienst). De Belastingdienst heeft een aantal eisen opgesteld waar elke administratie van een ondernemer aan moet voldoen. Zo moet je administratie de volgende zaken bevatten⁚
De Belastingdienst stelt eisen waaraan je verkoopfacturen moeten voldoen. Op alle facturen moet het volgende staan⁚
Gebruik een facturatieprogramma om makkelijk facturen te sturen die aan deze eisen voldoen.
Als ondernemer moet je digitaal btw-aangifte doen. De btw die je als ondernemer hebt betaald (inkoop), trek je af van de btw die je hebt ontvangen (verkoop). Voor het doen van de btw-aangifte log je in op het beveiligde gedeelte voor ondernemers dat je vindt op de site van de Belastingdienst . Je kunt dit ook laten verzorgen door je boekhouder of administratiekantoor. Zij doen meestal aangifte via administratiesoftware en vragen jou een toestemmingsverklaring te ondertekenen om in jouw naam de aangifte te verzorgen. Startende ondernemers ontvangen van de Belastingdienst een 1e aangifte btw voor startende ondernemers . Deze krijg je digitaal of op papier. Het standaard btw-tarief is eigenlijk altijd 21 (hoge tarief) en slechts in uitzonderlijke gevallen 6 (lage tarief) of vrijgesteld.
De meeste ondernemers moeten per kwartaal aangifte doen, sommigen doen dit jaarlijks. Je btw-aangifte over het eerste kwartaal van een jaar (januari, februari, maart), moet je versturen vóór 30 april. De betaling van de btw van het eerste kwartaal moet ook vóór 30 april op de rekening van de Belastingdienst staan. Let op dat je op tijd aangifte doet en op tijd betaalt. Voor niet op tijd betalen van de btw of te laat btw-aangifte doen, moet je een boete betalen. Mocht je in een kwartaal geen zakelijke transacties hebben gedaan, dan doe je wél btw-aangifte. Uit je aangifte blijkt dan voor de Belastingdienst dat je niet hoeft te betalen. Vermeld bij betaling van de btw altijd het betalingskenmerk van de Belastingdienst .
Veel succes met je nieuwe bedrijf als startende ondernemer. Houd rekening met de regels en eisen van de Belastingdienst; binnen deze kaders ben jij toch echt zelf de baas! Deze artikelen vind je vast ook interessant
Wil jij als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf (MKB) jouw bedrijf gezond laten groeien? Er zijn dan meerdere MKB
Stel je voor⁚ een potentiële klant zoekt naar jouw diensten in jouw regio. Ze typen in Google⁚ tandarts in Eindhoven
Zoek jij de beste offerte software, zodat je voortaan online eenvoudig en snel al jouw offertes kunt maken en inzien?
Wil je weten wat SEO teksten precies zijn en hoe je zelf sterke content kunt schrijven? In dit uitgebreide stappenplan
Je bent ondernemer en hebt veel tijd gestoken in een prachtige website. Je doel is om daar natuurlijk zo veel
De Kleineondernemersregeling (KOR) is een regeling die vrijstelling geeft op de btw. Dit betekent dus ook dat de KOR impact
Voeg je bij meer dan 20 .000 ondernemers die ook groeien. Op deze website staan affiliate links, dit zijn gesponsorde links, waar wij geld mee verdienen. Meer informatie Btw-tarieven. In Nederland zijn er drie btw-tarieven⁚ 21. Voor de meeste ondernemers geldt het standaard tarief van 21. Dit wordt ook wel het hoge tarief genoemd. 9. Voor sommige diensten, zoals kappers en schoenmakers, geldt het 9 tarief. Check bij de Belastingdienst of dat ook voor jouw diensten geldt. 0.
How to file a tax return? If you want to file a tax return of your own accord, you can do so on [...] [...] [end of information from the Internet]
Bekijk ook
Kans op Controle Belastingdienst ZZP: Wees voorbereid
Belastingdienst Controle ZZP: Wat te doen? >>
Doorlopende machtiging Belastingdienst: Alles wat je moet weten
Doorlopende machtiging Belastingdienst voor Inkomstenbelasting: Een handige gids >>
Belastingdienst Handhaven ZZP: Wat zijn de regels en hoe blijf je compliant?
Ontdek de regels van de Belastingdienst voor ZZP'ers en hoe je kunt zorgen dat je compliant blijft. Voorkom boetes en problemen! >>
Horeca ondernemersvaardigheden: Wat heb je nodig voor succes?
Succesvol horecaondernemer: Essentiële vaardigheden voor ZZP'ers >>
Freelance Verpleegkundige: zo start je succesvol!
Werken als Freelance Verpleegkundige: tips en tricks >>