Afschrijving bedrijfspand: Alles over aftrekposten en belastingvoordeel
Huur of eigendom?
Als u gebruikmaakt van een ruimte om uw bedrijf of beroep te kunnen uitoefenen (bijvoorbeeld een winkelpand, werkplaats of een kantoor) moet u voor de belastingen met een aantal zaken rekening houden. Het maakt bijvoorbeeld verschil of het om een huurpand gaat of om een pand dat uw eigendom is. U kunt gebruikmaken van aftrekposten, zoals bedrijfskosten, zelfstandigenftrek en investeringsaftrek. Daardoor betaalt u minder belasting. U trekt bij uw belastingaangifte een bedrag af. Lees op deze pagina welke aftrekposten u kunt gebruiken om belastingvoordeel te krijgen.
Kosten aftrekken bij huur
Huurt u een bedrijfsruimte? Dan mag u in uw aangifte inkomstenbelasting alle kosten die u voor deze bedrijfsruimte maakt aftrekken van uw omzet. Als u de btw over deze kosten aftrekt in uw btw-aangifte, dan moet u in uw aangifte inkomstenbelasting de kosten exclusief btw opgeven. Trekt u de btw niet af in uw btw-aangifte? Dan gebruikt u in uw aangifte inkomstenbelasting de kosten inclusief btw.
Kosten aftrekken bij eigendom
Bent u eigenaar van een bedrijfsruimte? Dan moet u voor de inkomstenbelasting eerst kiezen of het pand ondernemingsvermogen of privévermogen is. Als u uw eigen pand helemaal voor uw onderneming gebruikt, dan moet u het pand tot uw ondernemingsvermogen rekenen. De keuze of de bedrijfsruimte tot het ondernemers- of privévermogen hoort, bepaalt vervolgens welke kosten u mag aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting.
Bodemwaarde en afschrijving
Ben je ondernemer met een bedrijfspand? Dan wijkt de afschrijving daarvan af van de afschrijving op andere bedrijfsmiddelen. Ondernemers mogen bedrijfspanden tot een bepaalde bodemwaarde afschrijven. Hoe berekent een ondernemer zijn bodemwaarde? Wat is de bodemwaarde voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting? Bedrijfspand ...
Investeringsaftrek
Gaat u een bedrijfsruimte kopen? Dit is een investering. Het kan zijn dat u recht heeft op investeringsaftrek. De Belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten⁚ huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar. Op basis van deze hoofdregel kun je zelf veel conclusies trekken⁚ marketing, je website, zakelijke cursussen, vakliteratuur, de boekhouder, je virtual assistant of online ...
Bekijk ook
Willekeurige afschrijving voor startende ondernemers: Bespaar op je belasting
Willekeurige afschrijving: Bespaar op je belasting als ZZP'er >>
Telefoon ZZP afschrijven: hoe werkt het fiscaal?
ZZP telefoon afschrijven: tips voor fiscale optimalisatie >>
Afschrijving Auto ZZP: Regels & Tips
Auto Afschrijven als ZZP'er: Alles wat je moet weten >>
Stichting ZZP Nederland: Steun en informatie voor zzp'ers
Alles over Stichting ZZP Nederland: Informatie en ondersteuning >>
Uitvaartkosten Aftrekbaar Inkomstenbelasting: Is Dat Mogelijk?
Kun je Uitvaartkosten Aftrekken van je Inkomstenbelasting? >>