Betalingsgedrag en Fiscale Verplichtingen: Een Gids voor ZZP'ers

Inleiding

Als ZZPer, ofwel zelfstandige zonder personeel, heb je te maken met specifieke regels en procedures voor de belastingdienst. Een belangrijk onderdeel daarvan is de Verklaring Betalingsgedrag. Deze verklaring is een bewijs dat je aan je fiscale verplichtingen voldoet en kan belangrijk zijn voor verschillende situaties, zoals het aannemen van personeel, deelname aan aanbestedingen, of het aantonen van betrouwbaarheid aan klanten. Dit artikel bespreekt de verschillende soorten Verklaring Betalingsgedrag, de fiscale verplichtingen die ZZPers hebben, en hoe je een Verklaring Betalingsgedrag aanvraagt.

Verklaring Betalingsgedrag⁚ Soorten & Toepassingen

Er zijn drie verschillende soorten Verklaringen Betalingsgedrag die ZZPers kunnen aanvragen⁚ Verklaring Betalingsgedrag Inlenersaansprakelijkheid (uitlener), Verklaring Betalingsgedrag Ketenaansprakelijkheid (onderaannemer) en Verklaring Betalingsgedrag Nakoming Fiscale Verplichtingen. De eerste twee verklaringen zijn specifiek gericht op de aansprakelijkheid voor loonheffingen bij het inhuren van personeel of het uitvoeren van werkzaamheden als onderaannemer. De Verklaring Betalingsgedrag Nakoming Fiscale Verplichtingen is breder en bewijst dat je aan alle belastingverplichtingen voldoet, inclusief loonheffingen, omzetbelasting en andere vorderingen van de Belastingdienst. De keuze voor de juiste verklaring hangt af van de specifieke situatie en de vraag van de opdrachtgever of inlener.

Fiscale Verplichtingen voor ZZPers

ZZPers hebben verschillende fiscale verplichtingen waar ze aan moeten voldoen. Ze moeten hun zakelijke kosten en uitgaven nauwkeurig bijhouden en deze jaarlijks rond april opgeven in hun aangifte inkomstenbelasting. Daarnaast moeten ze elk kwartaal aangifte omzetbelasting doen, ook wel btw-aangifte genoemd. ZZPers hebben ook een bewaarplicht, wat betekent dat ze bepaalde documenten moeten bewaren voor de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft de aanvraagformulieren voor een Verklaring Betalingsgedrag aangepast om het invullen te vereenvoudigen. Vanaf 7 september 2020 kunnen alleen de nieuwe formulieren worden gebruikt, die vanaf die datum op de website van de Belastingdienst te vinden zijn.

Aanvragen Verklaring Betalingsgedrag

Je kunt een Verklaring Betalingsgedrag aanvragen via de website van de Belastingdienst. De benodigde formulieren zijn te downloaden en kunnen online worden ingevuld. Bij de aanvraag moet je je omzetbelastingnummer (voorheen btw-nummer) invullen. De Belastingdienst streeft ernaar om binnen 10 dagen te beslissen op je verzoek en de verklaring naar het vestigingsadres te sturen dat bij hen bekend is. Je kunt ervoor kiezen om de verklaring automatisch elke drie maanden te laten toesturen.

Bekijk ook

VAR Verklaring Aanvragen als ZZP'er: Alles wat Je Moet Weten

ZZP'er? Vraag Nu Je VAR Verklaring Aan! >>

Bijlage verklaring omtrent inkomen: Voor zelfstandig ondernemers

Verklaring omtrent inkomen voor ZZP'ers: Alles wat je moet weten >>

IND Verklaring Inkomen Zelfstandig Ondernemer: Alles wat Je Moet Weten

Inkomen Zelfstandig Ondernemer: Verklaring Voor de IND >>

ZZP Verzekeringen Univé: Alles wat u moet weten

Univé ZZP Verzekeringen: Bescherm uw onderneming >>

Aangifte inkomstenbelasting als ZZP'er: ben ik verplicht?

Aangifte inkomstenbelasting: wanneer ben je verplicht als ZZP'er? >>