Turkse ondernemers in Nederland: Een inspirerende gids
De groeiende aanwezigheid van Turkse ondernemers in Nederland
Het aantal Turkse ondernemers in Nederland is de afgelopen decennia flink gegroeid. In 2013 telde Nederland ruim 18.000 zelfstandige ondernemers van Turkse komaf. Dit is in lijn met het groeiende opleidingsniveau onder etnische groepen. De tijd dat Turkse Nederlanders vastgeplakt zaten in schoonmaakwerk of, als ze geluk en ambitie hadden, in de horeca, ligt achter ons. Turkse Nederlanders vormen de grootste groep biculturele Nederlanders en zijn dus veel vaker actief als ondernemer dan anderen.
Succesverhalen van Turkse ondernemers
Het succes van Turkse ondernemers in Nederland is onmiskenbaar. De tweede generatie Turken in Nederland heeft veelal succesvolle ondernemingen opgezet. Kapperszaken, supermarktjes en natuurlijk de vele bakkerijen en kebabtentjes zijn een voorbeeld van de levendige ondernemersgeest van de Turkse Nederlanders. Inmiddels zijn 15.000 etnische Turken entrepreneur.
De Turkse ondernemersgemeenschap is een bron van inspiratie met talloze succesverhalen. Eén van de inspirerende voorbeelden is Michael Westenberg. Deze 36-jarige Enkhuizer woont al zeven jaar in Istanbul en heeft daar zijn eigen adviesbureau opgericht in de transport- en logistieke sector. Hij bewijst dat innovatief ondernemerschap niet voorbehouden is aan Hollandse boerenzonen. Innovatie zit diep in de Turkse ondernemersgenen.
Ook in Nederland zijn er talloze Turkse ondernemers die hun stempel drukken op de economie. De Turkse ondernemersvereniging Arnhem organiseerde een feest ter ere van 50 jaar Turkse Migratie ⎯ Van gastarbeider tot Arnhemmer. De vereniging wil laten zien dat Turkse ondernemers een belangrijke rol spelen in de Nederlandse samenleving.
Er zijn steeds meer Turkse ondernemers die actief zijn aan het high end van de technologie. Turkse ondernemers zijn, blijkt uit promotie-onderzoek, meer gericht op personeel en klanten. Marokkaanse en Surinaamse entrepreneurs kijken vooral naar marktontwikkelingen. De Turks-Nederlandse ondernemers, ook wel etnische ondernemers genoemd, blijken bedreven te zijn in het koppelen van innovatiekansen aan hun eigen sterke punten.
Een aantal Turkse ondernemers uit Leiden en Rotterdam worden belicht in een boek dat laat zien dat handelsland Nederland maar weinig gebruik maakt van de ondernemende kwaliteit van migranten. De auteur van dit boek, correspondent Marc Guillet, geeft tien tips voor succesvol zakendoen met Turkse partners.
Tips voor Turkse ondernemers in Nederland
Voor Turkse ondernemers die hun droom willen waarmaken in Nederland, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. De Turkse Ondernemers Vereniging Utrecht is opgericht om Turkse ondernemers te vertegenwoordigen in de Utrechtse Zakenwereld en Beleidsbepalers. De individuele leden uit verschillende branches bundelen hun krachten, wat regelmatig leidt tot nieuwe gezamenlijke investeringen of gezamenlijke strategiebepaling.
Correspondent Marc Guillet, mede-auteur van een business guide over succesvol zakendoen met Turkse partners, deelt zijn expertise met tien tips⁚
- Werk aan je netwerk. Investeer veel tijd aan het opbouwen van een goede relatie met je Turkse partner. Telefoontjes en mailtjes vanuit Nederland zijn onvoldoende.
- Leef je in in de Turkse cultuur. Niet alles kan worden vastgelegd in schema's.
Ook HOTIAD, een Nederlands-Turkse ondernemersvereniging, biedt ondersteuning aan Turkse ondernemers in Nederland. HOTIAD is uitgegroeid tot een professionele organisatie die de economische samenwerking tussen Nederland en Turkije bevordert. De ervaringsdeskundigheid van de HOTIAD leden speelt hierin een belangrijke rol.
HOTIAD wil een rolmodel zijn voor jongeren en studenten met een Turkse achtergrond. Ze willen laten zien dat je met hard werken en geloven in jezelf succes kunt behalen. Met de HOTIAD Award Student van het jaar stimuleert HOTIAD ambitieuze en beloftevolle studenten.
Voor bedrijven en overheden in Nederland en Turkije is HOTIAD een deskundige gesprekspartner als het gaat om informatie, tips en ideeën over zakendoen tussen Nederland en Turkije.
HOTIAD ontwikkelt zich als professionele organisatie. De kwalitatieve ontwikkeling van de deelnemende bedrijven staat voorop. Een goede reputatie is een voorwaarde om lid te kunnen worden van HOTIAD. Net als het hebben van minimaal drie positieve referenties binnen HOTIAD.
De rol van HOTIAD
HOTIAD, de Nederlands-Turkse ondernemersvereniging, speelt een belangrijke rol in het bevorderen van de economische samenwerking tussen Nederland en Turkije. De vereniging is in 2004 gestart als netwerkorganisatie voor grote en middelgrote bedrijven van Turkse ondernemers in Nederland. Vanuit die rol is HOTIAD primair de woordvoerder van Turkse ondernemers in Nederland. Ze zijn als een vereniging van eigenaren; ieder heeft zijn eigen bedrijf, samen vormen ze een eenheid.
HOTIAD heeft zich sinds 2004 ontwikkeld tot een professionele organisatie. De kwalitatieve ontwikkeling van de deelnemende bedrijven staat voorop. Zo is een goede reputatie een voorwaarde om lid te kunnen worden van HOTIAD. Net als het hebben van minimaal drie positieve referenties binnen HOTIAD.
HOTIAD wil een rolmodel zijn voor jongeren en studenten. Ze zijn trots op wat ze hebben bereikt en willen laten zien dat je met hard werken succes kunt behalen. Hun boodschap richting jongeren en studenten is⁚ "Met hard werken en geloven in jezelf succes kunt behalen."
Vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid denkt HOTIAD actief mee over het oplossen van maatschappelijke en economische vraagstukken. Van kwesties waar individuele leden mee zitten tot mondiale problemen. Haar maatschappelijke betrokkenheid laat HOTIAD ook zien door het jaarlijks uitreiken van HOTIAD Award Cultuurgezelschap van het jaar en HOTIAD Award Sporter van het jaar.
HOTIAD volgt voortdurend de economische, financiële, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen in Turkije en Nederland. Nieuwsberichten die van belang kunnen zijn voor de handelsbetrekkingen tussen Turkije en Nederland vindt u hier terug.
De kwalitatieve ontwikkeling van de deelnemende bedrijven staat bij HOTIAD voorop. Om de persoonlijke ontwikkeling en bedrijfsmatige ontwikkeling van de HOTIAD leden te stimuleren, organiseert HOTIAD vanaf juni 2013 lezingen met vooraanstaande en inspirerende sprekers.
De toekomst van Turkse ondernemerschap in Nederland
De toekomst van Turkse ondernemerschap in Nederland ziet er veelbelovend uit. Turkse ondernemers zijn steeds meer geïntegreerd in de Nederlandse samenleving en spelen een belangrijke rol in de economie. De Turkse ondernemersgemeenschap is een bron van inspiratie met talloze succesverhalen.
De groeiende aanwezigheid van Turkse ondernemers in Nederland is een positief signaal. Het laat zien dat Turkse Nederlanders een belangrijke bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. De Turkse ondernemersvereniging Arnhem organiseerde een feest ter ere van 50 jaar Turkse Migratie ⎯ Van gastarbeider tot Arnhemmer. De vereniging wil laten zien dat Turkse ondernemers een belangrijke rol spelen in de Nederlandse samenleving.
De Turkse ondernemersgemeenschap is een bron van inspiratie met talloze succesverhalen. Eén van de inspirerende voorbeelden is Michael Westenberg. Deze 36-jarige Enkhuizer woont al zeven jaar in Istanbul en heeft daar zijn eigen adviesbureau opgericht in de transport- en logistieke sector. Hij bewijst dat innovatief ondernemerschap niet voorbehouden is aan Hollandse boerenzonen. Innovatie zit diep in de Turkse ondernemersgenen.
De toekomst van Turkse ondernemerschap in Nederland is verbonden met de verdere integratie van Turkse Nederlanders in de Nederlandse samenleving. De Turkse ondernemersgemeenschap is een belangrijke motor van de Nederlandse economie. De Turkse ondernemersvereniging Arnhem wil met haar feest laten zien dat Turkse ondernemers een belangrijke rol spelen in de Nederlandse samenleving.
Er zijn steeds meer Turkse ondernemers die actief zijn aan het high end van de technologie. Turkse ondernemers zijn, blijkt uit promotie-onderzoek, meer gericht op personeel en klanten. Marokkaanse en Surinaamse entrepreneurs kijken vooral naar marktontwikkelingen. De Turks-Nederlandse ondernemers, ook wel etnische ondernemers genoemd, blijken bedreven te zijn in het koppelen van innovatiekansen aan hun eigen sterke punten.
Bekijk ook
Turkse Ondernemers Vereniging: Netwerken & Ondersteuning
Turkse Ondernemers Vereniging: Informatie & Contactgegevens >>
Beste podcasts voor ondernemers: inspiratie en tips
Beste podcasts voor ondernemers: inspiratie en tips >>
Ondernemers Award Wijchen: Wie is de winnaar?
Wijchen: Wie wint de Ondernemers Award? >>
Uitzendbureau voor ZZP'ers in de bouw in Rotterdam: Vind je ideale baan
Ben je een ZZP'er in de bouw in Rotterdam? Zoek je een betrouwbaar uitzendbureau? >>
Wie is de ondernemer van het jaar in Dronten?
Ondernemer van het jaar Dronten: Ontdek de winnaar >>