Onerlijke handelspraktijken: Bescherm jouw bedrijf
De Wet Oneerlijke Handelspraktijken
De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. Bij een oneerlijke handelspraktijk mogen consumenten van de overeenkomst af (vernietigen). En ze kunnen schadevergoeding eisen. Dat geldt voor alle klanten in de Europese Unie. De EU-wetgeving beschermt u tegen oneerlijke handelspraktijken, zoals lokreclame, valse claims, groenwassen, valse consumentenbeoordelingen, ...
De nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken, die sinds 15 oktober 2008 van kracht is, biedt de consument (en benadeelde bedrijven) meer bescherming tegen misleidende en agressieve verkooppraktijken. Hardnekkige overtreders riskeren een boete tot maar liefst 450.000,--.
De wet betreffende oneerlijke handelspraktijken tussen ondernemingen in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen moet ervoor zorgen dat kleine en middelgrote leveranciers beter beschermd zijn tegen grotere afnemers.
De regels over oneerlijke handelspraktijken zijn er om consumenten te beschermen tegen onder meer misleidende mededelingen van verkopers. De wet verbiedt bijvoorbeeld het verstrekken van onjuiste of onvolledige informatie over de prijs en de eigenschappen van het product.
Elke onderneming is tot een correct en zorgvuldig marktgedrag gehouden, en er geldt een algemeen verbod op oneerlijke concurrentie.
Verkoopt u producten of levert u diensten aan consumenten? Dan mag u geen oneerlijke handelspraktijken gebruiken.
Waarom is er een Wet op handelspraktijken?
Misleidende en agressieve verkoop
De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. Deze handelspraktijken zijn in strijd artikel 6⁚193c lid 1 onder b en c BW en artikel 6⁚193g onder v BW. De wet bepaalt dat een handelspraktijk oneerlijk is indien de handelaar in strijd met de vereisten van professionele toewijding handelt en het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is of kan worden beperkt. Zoals hiervoor toegelicht, staan de oneerlijke handelspraktijken genoemd in artikel 6⁚163g BW op de zwarte lijst en zijn daarmee per definitie misleidend en verboden.
U hebt in elk geval te maken met een misleidende handelspraktijk als⁚ de verkoper kinderen (minderjarigen) aanspoort iets te kopen. De richtlijn is van toepassing op oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten, zoals omschreven in artikel 5, vóór, gedurende en na een commerciële transactie met betrekking tot een product. Wanneer een ondernemer gebruik maakt van oneerlijke handelspraktijken, betekent dat dat hij onrechtmatig handelt. Dat wil zeggen dat in beginsel schadevergoeding vanwege onrechtmatige daad kan worden gevorderd.
Als een ondernemer goederen verkoopt of diensten levert aan consumenten, dan dient de ondernemer bepaalde regels in acht te nemen. Deze regels zijn onder meer opgenomen in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. In de wet staat dat verkoop van producten of diensten niet misleidend of agressief mag zijn. Want misleiding en agressieve verkoop zijn oneerlijke handelspraktijken. Deze regels gelden voor alle ondernemers.
De EU-wetgeving beschermt u tegen oneerlijke handelspraktijken, zoals lokreclame, valse claims, groenwassen, valse consumentenbeoordelingen, misleidende aanbiedingen en agressieve verkooptechnieken. Het wetboek bevat voor bepaalde oneerlijke handelspraktijken een zwarte lijst van praktijken die in alle omstandigheden worden geacht ⁚ misleidend;; of ... Bij een oneerlijke handelspraktijk mogen consumenten van de overeenkomst af (vernietigen). En ze kunnen schadevergoeding eisen. Dat geldt voor alle klanten in de Europese Unie.
De richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet handelspraktijken (Boek 6, Titel 3, afdeling 3A van het Burgerlijk Wetboek), specifiek in art. 6⁚193a ⎻ 6⁚193j BW.
Reclame en handelspraktijken ten aanzien van consumenten zijn verboden indien ze oneerlijk, misleidend of agressief zijn. Het aantal cafés in Nederland bereikt een dieptepunt. Het afgelopen jaar verdwenen er elke week ruim drie. Er zijn nu nog maar 8000 cafés over, het laagste aantal sinds 2007.
De reflexwerking van consumentenrecht houdt in dat kleine ondernemingen in sommige gevallen gebruik kunnen maken van rechten die eigenlijk alleen consumenten toekomen. In dit artikel wordt deze reflexwerking beschreven en wordt bekeken waar deze precies voor geldt.
Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken
De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. Deze handelspraktijken zijn in strijd artikel 6⁚193c lid 1 onder b en c BW en artikel 6⁚193g onder v BW. De wet bepaalt dat een handelspraktijk oneerlijk is indien de handelaar in strijd met de vereisten van professionele toewijding handelt en het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is of kan worden beperkt. Zoals hiervoor toegelicht, staan de oneerlijke handelspraktijken genoemd in artikel 6⁚163g BW op de zwarte lijst en zijn daarmee per definitie misleidend en verboden.
U hebt in elk geval te maken met een misleidende handelspraktijk als⁚ de verkoper kinderen (minderjarigen) aanspoort iets te kopen. De richtlijn is van toepassing op oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten, zoals omschreven in artikel 5, vóór, gedurende en na een commerciële transactie met betrekking tot een product; Wanneer een ondernemer gebruik maakt van oneerlijke handelspraktijken, betekent dat dat hij onrechtmatig handelt. Dat wil zeggen dat in beginsel schadevergoeding vanwege onrechtmatige daad kan worden gevorderd.
Als een ondernemer goederen verkoopt of diensten levert aan consumenten, dan dient de ondernemer bepaalde regels in acht te nemen. Deze regels zijn onder meer opgenomen in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. In de wet staat dat verkoop van producten of diensten niet misleidend of agressief mag zijn. Want misleiding en agressieve verkoop zijn oneerlijke handelspraktijken. Deze regels gelden voor alle ondernemers.
De EU-wetgeving beschermt u tegen oneerlijke handelspraktijken, zoals lokreclame, valse claims, groenwassen, valse consumentenbeoordelingen, misleidende aanbiedingen en agressieve verkooptechnieken. Het wetboek bevat voor bepaalde oneerlijke handelspraktijken een zwarte lijst van praktijken die in alle omstandigheden worden geacht ⁚ misleidend;; of ... Bij een oneerlijke handelspraktijk mogen consumenten van de overeenkomst af (vernietigen). En ze kunnen schadevergoeding eisen. Dat geldt voor alle klanten in de Europese Unie.
De richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet handelspraktijken (Boek 6, Titel 3, afdeling 3A van het Burgerlijk Wetboek), specifiek in art. 6⁚193a ⎻ 6⁚193j BW.
Reclame en handelspraktijken ten aanzien van consumenten zijn verboden indien ze oneerlijk, misleidend of agressief zijn. Het aantal cafés in Nederland bereikt een dieptepunt. Het afgelopen jaar verdwenen er elke week ruim drie. Er zijn nu nog maar 8000 cafés over, het laagste aantal sinds 2007.
De reflexwerking van consumentenrecht houdt in dat kleine ondernemingen in sommige gevallen gebruik kunnen maken van rechten die eigenlijk alleen consumenten toekomen. In dit artikel wordt deze reflexwerking beschreven en wordt bekeken waar deze precies voor geldt.
Wat te doen bij oneerlijke handelspraktijken
De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. Deze handelspraktijken zijn in strijd artikel 6⁚193c lid 1 onder b en c BW en artikel 6⁚193g onder v BW. De wet bepaalt dat een handelspraktijk oneerlijk is indien de handelaar in strijd met de vereisten van professionele toewijding handelt en het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is of kan worden beperkt. Zoals hiervoor toegelicht, staan de oneerlijke handelspraktijken genoemd in artikel 6⁚163g BW op de zwarte lijst en zijn daarmee per definitie misleidend en verboden.
U hebt in elk geval te maken met een misleidende handelspraktijk als⁚ de verkoper kinderen (minderjarigen) aanspoort iets te kopen. De richtlijn is van toepassing op oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten, zoals omschreven in artikel 5, vóór, gedurende en na een commerciële transactie met betrekking tot een product. Wanneer een ondernemer gebruik maakt van oneerlijke handelspraktijken, betekent dat dat hij onrechtmatig handelt. Dat wil zeggen dat in beginsel schadevergoeding vanwege onrechtmatige daad kan worden gevorderd.
Als een ondernemer goederen verkoopt of diensten levert aan consumenten, dan dient de ondernemer bepaalde regels in acht te nemen. Deze regels zijn onder meer opgenomen in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. In de wet staat dat verkoop van producten of diensten niet misleidend of agressief mag zijn. Want misleiding en agressieve verkoop zijn oneerlijke handelspraktijken. Deze regels gelden voor alle ondernemers.
De EU-wetgeving beschermt u tegen oneerlijke handelspraktijken, zoals lokreclame, valse claims, groenwassen, valse consumentenbeoordelingen, misleidende aanbiedingen en agressieve verkooptechnieken. Het wetboek bevat voor bepaalde oneerlijke handelspraktijken een zwarte lijst van praktijken die in alle omstandigheden worden geacht ⁚ misleidend;; of ... Bij een oneerlijke handelspraktijk mogen consumenten van de overeenkomst af (vernietigen); En ze kunnen schadevergoeding eisen. Dat geldt voor alle klanten in de Europese Unie.
De richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet handelspraktijken (Boek 6, Titel 3, afdeling 3A van het Burgerlijk Wetboek), specifiek in art. 6⁚193a ⎻ 6⁚193j BW.
Reclame en handelspraktijken ten aanzien van consumenten zijn verboden indien ze oneerlijk, misleidend of agressief zijn. Het aantal cafés in Nederland bereikt een dieptepunt. Het afgelopen jaar verdwenen er elke week ruim drie. Er zijn nu nog maar 8000 cafés over, het laagste aantal sinds 2007.
De reflexwerking van consumentenrecht houdt in dat kleine ondernemingen in sommige gevallen gebruik kunnen maken van rechten die eigenlijk alleen consumenten toekomen. In dit artikel wordt deze reflexwerking beschreven en wordt bekeken waar deze precies voor geldt.
Bekijk ook
Ongelijke concurrentie: wat te doen als je te maken hebt met oneerlijke praktijken?
Ongelijke concurrentie: herken de signalen en bescherm je bedrijf >>
Verschil Tussen Bedrijf en Onderneming: Wat is het verschil?
Verschil Tussen Bedrijf en Onderneming: Wat is het verschil? >>
Concurrentiebeding tussen Ondernemers: Wat is het en hoe werkt het?
Concurrentiebeding: Bescherming voor jouw Onderneming >>
Uitzendbureau voor ZZP'ers in transport: Vind de perfecte klus!
Transport ZZP'ers: Vind het juiste uitzendbureau voor jouw behoeften >>
Betekenisvol ondernemen: Definitie en inspirerende voorbeelden
Maak een verschil: Ontdek de betekenis van betekenisvol ondernemen >>