Inschrijven bij de KVK als ZZP'er: De stappen en voordelen
Wanneer is inschrijving bij de KVK verplicht?
Als ZZPer ben je meestal verplicht om je onderneming in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit is verplicht als je goederen en/of diensten levert voor meer dan een symbolische vergoeding. Je kunt je inschrijven in de periode van een week voor de start tot een week na de start van jouw onderneming. Ben je te laat, dan moet je je alsnog inschrijven.
De voordelen van inschrijving bij de KVK
Inschrijven bij de KVK als ZZPer heeft verschillende voordelen. Zo komt je bedrijf professioneel over. Klanten zien dat je serieus bent en dat je bedrijf officieel geregistreerd is. Daarnaast krijg je een BTW- en KVK-nummer, wat je nodig hebt om facturen te kunnen versturen en om BTW te kunnen terugvragen. Ook krijg je toegang tot een aantal diensten van de KVK, zoals bijeenkomsten en workshops voor ondernemers. Door je in te schrijven bij de KVK, wordt je opgenomen in het Handelsregister. Dit bevordert de betrouwbaarheid van je bedrijf en geeft klanten meer vertrouwen in jouw diensten.
Hoe schrijf ik me in bij de KVK?
Inschrijven bij de KVK als ZZPer is relatief eenvoudig. Je kunt je online inschrijven via de website van de KVK. Vul het digitale inschrijfformulier in met je bedrijfsgegevens. Daarna maak je een afspraak bij een KVK-kantoor om je inschrijving te finaliseren. Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar je afspraak. Als je vanaf je woonadres werkt, mag je dit als zaakadres gebruiken. Voor ZZPers uit de EU die zich willen inschrijven, is het proces relatief eenvoudig. Je kunt de benodigde informatie op de website van de KvK vinden en vervolgens een afspraak maken voor een bezoek aan een van de KvK-kantoren.
Kosten van inschrijving bij de KVK
Voor inschrijving in het Handelsregister van de KVK betaal je eenmalig € 80,10. Naast de inschrijfvergoeding zijn er geen verplichte jaarlijkse bijdragen. Je kunt de kosten van inschrijving betalen door de QR-code op de factuur te scannen met de camera van je mobiele telefoon of met een QR-app. Na het scannen van de code kun je betalen met iDEAL of creditcard. Als je een nieuwe inschrijving met een nieuw KVK-nummer doet, moet je opnieuw de eenmalige kosten voor de KvK-inschrijving betalen. Indien er geen sprake is van een nieuwe inschrijving met een nieuw KvK-nummer hoef je deze kosten niet opnieuw te betalen.
Bekijk ook
Moet een freelancer zich inschrijven bij de KVK?
KVK inschrijving voor freelancers: is het verplicht? >>
Freelancer: inschrijven bij de KVK: wat zijn de regels?
Ben je freelancer en moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Ontdek de voorwaarden. >>
ZZP in de zorg: wat moet je regelen?
ZZP in de zorg: wat moet je regelen? >>
Wat Verdient Een Freelancer: Salaris & Tarieven
Freelance Salaris: Tips & Tricks Voor Succesvolle Tarieven >>
Freelancer worden: De ultieme gids voor beginners
Hoe begin je als freelancer? Tips & tricks voor succes >>