KVK Nummer voor Freelancers: Noodzakelijk of Niet?

De Wettelijke Verplichting

In Nederland moeten alle ondernemingen en rechtspersonen geregistreerd staan in het Handelsregister‚ oftewel ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel․ De wet spreekt van een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen‚ met de bedoeling om winst te maken․

Voordelen van KVK Inschrijving

Het inschrijven bij de KVK heeft verschillende voordelen voor freelancers․ De administratiekosten zijn lager dan voor bijvoorbeeld een bv․ Vaak heb je recht op zelfstandigenaftrek en andere aftrekposten․ Je hoeft geen statuten op te stellen․ Als je je bedrijf inschrijft in het Handelsregister‚ geeft de KVK jouw gegevens automatisch door aan de Belastingdienst․

Freelancer Zonder KVK Nummer

Je kunt ook als freelancer werken zonder officiële inschrijving bij de KvK․ Iedereen mag tenslotte een opdracht voor een klant doen en een kwitantie versturen․ Een kwitantie is feitelijk een rekening‚ maar dan zonder btw en kvk-nummer․ Dit kan naast je baan in loondienst․ Zonder je in te schrijven bij de KvK mag je maximaal € 1․800‚- per kalenderjaar omzet verdienen․ Het is niet verplicht om je in te schrijven bij de KvK onder dit bedrag․ Als je daarnaast geen btw hebt betaald die je in aftrek wilt brengen‚ dan hoef je je ook niet als btw-ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst․

De Omzetgrens

Je bent wettelijk niet verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als freelancer․ Dit moet pas op het moment dat de Belastingdienst en de KvK je als ondernemer zien․ De Kamer van Koophandel hanteert hiervoor 3 criteria⁚ Je verhandelt goederen of diensten․ Je handelt met winstoogmerk․ Je doet dit zelfstandig․ Als je aan deze drie criteria voldoet‚ ben je een ondernemer en moet je je inschrijven bij de KvK․ Het is dus niet de omzet die bepaalt of je je moet inschrijven‚ maar of je voldoet aan de ondernemerscriteria․

KVK Inschrijven⁚ Stappenplan

Als je als zzper in Nederland wilt werken‚ schrijft u zich in bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK)․ Lees hieronder de stappen hoe je een aanvraag doet bij de KVK⁚ Stap 1 Ga naar de website van de KVK en klik op inschrijven․ Stap 2 Kies als rechtsvorm⁚ eenmanszaak․ Stap 3 Vul het digitale inschrijfformulier in․ Stap 4 Maak een afspraak bij de vestiging naar keuze․ Stap 5 Voltooi de inschrijving․ In Nederland moeten alle ondernemingen en rechtspersonen geregistreerd staan in het Handelsregister‚ oftewel ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel․

Bekijk ook

ZZP in de zorg: wat moet je regelen?

ZZP in de zorg: wat moet je regelen? >>

Aangifte Inkomstenbelasting: Wanneer is de Deadline?

Aangifte Inkomstenbelasting: Termijnen & Tips >>

Inkomstenbelasting Betalen Als ZZP'er: Wanneer En Hoe?

ZZP en Inkomstenbelasting: Een Overzicht van de Belangrijkste Regels >>

Zzp starten: Tips om te beginnen en succesvol te worden

Zzp starten: Wat je moet weten en hoe je aan de slag gaat >>

Eenmanszaak vs. ZZP: Wat Is Het Verschil?

Eenmanszaak of ZZP: Wat Past Bij Jouw Situatie? >>