Nieuwe onderneming in dit boekjaar? Check deze belangrijke informatie
Wat is een boekjaar?
Een boekjaar is de periode waarin een volledige boekhouding wordt uitgevoerd․ Het is dus ook de periode waarover je de jaarrekening maakt․ Je sluit een boekjaar af met de jaarafsluiting․ Meestal duurt dit gewoon 12 maanden en loopt de periode van 1 januari t/m 31 december․
Verschillende soorten boekjaren
Er zijn verschillende soorten boekjaren te onderscheiden, afhankelijk van de start- en einddatum van de periode․ Normaal gesproken loopt het boekjaar gelijk met een kalenderjaar․ Het begint op 1 januari en eindigt op 31 december․ Bij de start of staking van een onderneming is dit meestal niet het geval․ Zowel het begin als ook het einde van het boekjaar kan dan afwijken van het kalenderjaar․
Een verlengd boekjaar
In ons land is het mogelijk om een zogeheten verlengd boekjaar aan te vragen․ Dit houdt in dat het boekjaar tot 31 december van het daaropvolgende jaar loopt․ Dit kan handig zijn als je in het midden van het jaar start met je onderneming, maar let op de investeringsaftrek en de belastingtarieven․ Een verlengd eerste boekjaar is een boekjaar die langer is dan 12 maanden, meestal voor ondernemingen die in het kalenderjaar starten․ Lees wat de voordelen en nadelen zijn van een verlengd boekjaar en hoe je het kunt aanvragen via de belastingdienst of boekhoudsoftware․
Kosten voor de onderneming vóór de start
Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming hebt gemaakt, zijn aftrekbaar․ Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen⁚ kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging․ Je kunt aanloopkosten die je maakt in de vijf jaren voorafgaand de officiële inschrijving bij de KvK ook in aftrek brengen․ Als je bijvoorbeeld in 2024 bent gestart, dan mag je de zakelijke aanloopkosten vanaf 1 januari 2019 in aftrek brengen․
Aftrekbare kosten
De kosten die jij als ondernemer maakt voor de onderneming voordat de onderneming bestaat mogen zodra de onderneming is gestart alsnog worden opgevoerd als zakelijke kosten․ Je mag de kosten die je maakte in de vijf voorafgaande jaren alsnog opvoeren in het eerste boekjaar van je onderneming․ Vraag⁚ Is deze onderneming in dit boekjaar gestart? Ben je met jouw bedrijf gestart in het jaar waarover je aangifte gaat doen, dan had jouw bedrijf op 1 januari nog geen bezittingen en schulden․ De Belastingdienst laat dan geen kolommen zien voor Boekwaarde begin boekjaar․
Bekijk ook
Zorgeloos starten als ZZP'er: 7 essentiële aandachtspunten
ZZP'er worden: Waar moet je op letten? >>
Deze jonge ondernemer zwemt in het geld: inspirerende verhalen
Succesverhalen: Deze jonge ondernemers verdienen een fortuin >>
Klant centraal: Zo creëer je een succesvolle onderneming
Klant koning? Ontdek hoe je deze visie in de praktijk brengt >>
Waarom ZZP'er worden? Voordelen en Nadelen op een Rij
Waarom ZZP'er Worden? Ontdek de Voordelen en Nadelen >>
ZZP'er: Welke Belastingen moet je betalen?
ZZP'er: Alles over de belastingen die je als ZZP'er moet betalen >>