Wie zijn jouw ideale klanten? Ontdek de doelgroep voor jouw onderneming
Waarom een doelgroep bepalen?
Het is prachtig om iedereen te willen ondersteunen met jouw diensten of producten. Maar soms moet je ook realistisch zijn. Niet elke potentiële klant kan zich jouw aanbod veroorloven‚ of is bereid om te investeren in jouw bedrijf. En dat is helemaal prima. Door hier eerlijk over te zijn naar jezelf‚ bespaar je niet alleen tijd en energie‚ maar voorkom je ook teleurstellingen.
Als je dan Googelt op het salaris in die branche‚ zie je dat hun maandsalaris rond de 1800 euro ligt voor 24 uur werk per maand. Op dat moment wordt het duidelijk dat jouw product of dienst misschien buiten hun budget valt. Het is dan belangrijk om te beseffen dat deze persoon misschien niet jouw ideale klant is. Het is beter om je te richten op potentiële klanten die wel in staat zijn om in jouw bedrijf te investeren.
Op deze manier voorkom je niet alleen dat je vaak nee krijgt als antwoord op je aanbod‚ maar ook vermijd je eindeloze onderhandelingen over prijzen met klanten die altijd om korting vragen.
Je ideale klant definiëren
Doelgroep en niches gaan vooral om externe factoren. Je ideale klant bepalen doe je door innerlijke factoren te benoemen. Zoals motivatie‚ normen & waarden‚ overtuigingen en karaktereigenschappen. Voorbeeld⁚ vrouwen tussen de 25 en 55 die een eigen bedrijf als coach willen starten‚ omdat ze graag mensen willen helpen‚ iets met hun talenten willen doen en zich aangetrokken voelen tot de vrijheid die ondernemerschap...
Dan kan het voor jou een extra drempel zijn om dit in te vullen. Omdat je niet ZIET met wie je te maken hebt. Kijk dan eens kritisch naar de producten die je verkoopt. Welke personen in jouw vriendengroep of kenniskring zou dit helemaal te gek vinden? En dan bedoel ik niet slechts 1 item‚ maar zeker 70 uit de producten zou deze persoon daadwerkelijk kopen. Degene die daaraan voldoet gebruik jij als uitgangspunt voor je beodlgroep bepaling.
Stappen om je doelgroep te bepalen
Leer je klanten beter bereiken door de ideale klant bepalen binnen je doelgroep. Zo voelen zij zich ook sneller aangesproken. Stel je eens voor Klanten die eigenlijk al verkocht zijn‚ nog voor een gesprek met jou. Dat ze alleen nog maar dat laatste zetje nodig hebben. Zou dat niet heerlijk zijn? Maar doordat 90 van de ondernemers...
Wil je dat je onderneming een succes wordt‚ dan moet je beginnen met de fundering van je bedrijf. Als deze niet doordacht is‚ is de kans dat jouw onderneming zal slagen klein. De fundering begint bij doelgroep bepalen en segmenteren hiervan. Als ondernemer moet je denken vanuit jouw klant en je...
Bekijk ook
Hoeveel Klanten Heb Je Nodig Als ZZP'er?
Klanten Aantrekken als ZZP'er: Een Praktische Gids >>
ZZP Hoeveel Klanten: Tips & Strategieën voor Succes
ZZP Hoeveel Klanten: Bepaal het ideale aantal klanten voor je bedrijf >>
Klanten Werven als ZZP'er: Effectieve Tips & Strategieën
Klanten Werven als ZZP'er: Succesvolle Tips & Strategieën >>
Hoeveel uur werken als ZZP'er? Tips voor een goede balans
ZZP'er: Hoeveel uur werken voor een goede balans tussen werk en privé? >>
Uurtarief ZZP secretaresse: wat is een realistisch tarief?
Uurtarief ZZP secretaresse: Tips voor het bepalen van een realistisch tarief >>