De perfecte bedrijfsnaam: Zo kies je de juiste naam

Een unieke bedrijfsnaam vinden

Eenbedrijfsnaam kiezen is een belangrijke stap voor elke ZZPer․ Het is de eerste indruk die je maakt op potentiële klanten․ Je wilt een naam die uniek, relevant en memorabel is․ Je wilt een naam die past bij jou en je bedrijf, maar je moet ook voldoen aan de regels voor bedrijfsnamen․ Met dit artikel kom je in vijf stappen tot eenbedrijfsnaam die aan alle regels voldoet․

De kracht van een goede bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen is geen onbelangrijke taak․ Onderzoek toont aan dat een bedrijfsnaam grote impact heeft op bedrijfsresultaten․ Van alle ingeschreven ondernemingen bij de KvK is meer dan 50 binnen twee jaar verdwenen ․ Kan iets eenvoudigs als een bedrijfsnaam mede bepalen tot welke helft je behoort? In Nederland, Amerika en het Verenigd Koninkrijk zijn er diverse onderzoeken gedaan naar bedrijfsnamen․ Onderzoekers deden vijf verrassende ontdekkingen⁚

Bedrijven met een korte bedrijfsnaam hebben 50 meer kans van slagen dan bedrijven met lange namen․ (bron⁚ Science )

Bedrijven met een passende naam besteden veel minder geld aan reclame , terwijl ze evenveel, of soms zelfs meer, naamsbekendheid genieten․ (bron⁚ Flycatcher )

72 van de consumenten beweren aankoopbeslissingen te nemen op basis van de naam․ (bron⁚ Trendera )

Bedrijven met korte, makkelijk uit te spreken namen trekken meer investeerders aan en hebben een hogere marktwaarde en liquiditeit․ (bron⁚ Nu․nl , Universiteit van New South Wales )

75 van de consumenten zou meer betalen voor een product met een naam die ze leuk vinden․ (bron⁚ Trendera )

Onderzoek toont onomstotelijk aan dat de bedrijfsnaam een directe invloed heeft op bedrijfsresultaten․ Dat is de kracht van een bedrijfsnaam․ Dus wil je een pakkende bedrijfsnaam bedenken? Dan raden we aan om hier echt even de tijd voor te nemen․ Bedrijfsnaam․nl heeft een handige checklist ontwikkeld․ De checklist bestaat uit belangrijke richtlijnen die worden gebruikt door merkexperts․ Gebruik de richtlijnen zowel bij het verzinnen van namen als het beoordelen van de opties die je hebt bedacht․

Inspiratie opdoen voor een originele bedrijfsnaam

Wie gaat jouw product of dienst gebruiken? Als je een groot publiek probeert aan te spreken zal je minder opvallen bij jouw specifieke doelgroep․ Deze informatie speelt een belangrijke rol bij het afstemmen van de naam op jouw doelgroep․ Wees origineel․ Geef niet alles weg over hetgeen wat je doet․ Je kent ze wel, van die namen die helemaal niets aan de fantasie overlaten․ Van Dam Ongediertebestrijding is veel té beschrijvend․ Een naam als Buzzkill of Bug Busters had in dit geval veel beter uitgepakt․ Het verklapt niet alles maar het geeft wel een leuke knipoog naar wat het bedrijf doet․ Denk na over het gevoel dat je wilt overbrengen․ Maak een lijst van de positieve emoties en gevoelens die je product of dienst oproept․ In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn consumenten niet altijd zo bewust bezig als ze een aankoop doen․ Aankoopbeslissingen worden grotendeels gedaan op gevoel en emotie․ We kopen niet alleen wat ons goed laat voelen, maar ook producten en diensten met namen waar we een goed gevoel bij hebben․ Enkele voorbeelden van namen die emotie oproepen⁚

Bedrijfsnaam incl․ logo en domeinnaam

Het is knap lastig om een bedrijfsnaam te bedenken․ Hulp nodig? Laat je inspireren door onze collectie kant en klare bedrijfsnamen․ Je koopt een bedrijfsnaam domeinnaam logo al vanaf 399․ Hiermee kickstart je jouw bedrijf vandaag nog met een sterk merk․

Een bedrijfsnaam laten bedenken

Als klanten je naam ergens zien of horen wil je dat ze die makkelijk kunnen onthouden․ Gebruik dus geen ingewikkelde naam met spellingsfouten, vakjargon of te veel woorden․ Gebruik liever woorden, namen of referenties die algemeen bekend zijn․ Niet te ingewikkeld denken dus! Met een bedrijfsnaam thema geef je jouw naam broertjes en zusjes․ Breid uit met bijpassende slogans, functietitels, mascottes, service- en pakketnamen․ De opties zijn eindeloos․ Een voorbeeld van een naam die zich leent voor broertjes en zusjes is het bekende programma Dragons Den․ Deze naam breidt je bijvoorbeeld uit met⁚

Als je naam zich niet makkelijk leent voor een thema, kun je de persoonlijkheid van het merk nog steeds doortrekken zoals bij de ijsjes van Ben en Jerrys⁚

Een sterke bedrijfsnaam bedenken is lastiger dan gedacht․ Probeer de onderstaande veelgemaakte fouten vermeiden⁚ Jezelf onderscheiden van concurrenten is ontzettend belangrijk․ In een zee van concurrenten wil je direct duidelijk maken waarom men voor jou moet kiezen․ Een bedrijf met onderscheidend vermogen zal minder last hebben van concurrentie․ Toch laten veel starters zich inspireren door concurrenten․ Het nadoen of zelfs kopiëren van concurrenten is een grote (beginners)fout․ Je kunt beter naar concurrenten kijken om vervolgens het tegenovergestelde te doen․ Gebruik je naam om erbij te horen en je besteedt je marketingbudget aan een poging om er tussenuit te springen․ Om een merk of product te laten overleven en bloeien, moet het een andere identiteit opbouwen dan de concurrentie․

Bedrijfsnaam checken en vastleggen

Jack Trout Differentiate or Die⁚ Survival in Our Era of Killer CompetitionVeel bedrijfsnamen zien eruit alsof er een kat over het toetsenbord is gelopen⁚ Quooker, Xntriq, Qxxl of Quard․ Dit typografische geweld helpt niet, maar werkt zelfs ontzettend tegen․ Wat zeg je? of Hoe spel je dat? Dit zijn vragen die je naam absoluut niet moet oproepen․ Zorg er ALTIJD voor dat je naam makkelijk is om te spellen, onthouden en uit te spreken․ Geografische bedrijfsnamen zijn populair; bijv⁚ Haagse Schoonmakers․ Maar wat gebeurt er als je bedrijf groeit en je het servicegebied wilt uitbreiden? Hetzelfde geldt voor het vernoemen van een bedrijf naar een product of dienst․ De naam van Berrys airco reparatie moet veranderen als Berry zijn bedrijf verkoopt aan Jan of besluit om tevens aircos te gaan verkopen․ Blijf ten slotte uit de buurt van namen die de huidige rages of trends beschrijven⁚ toen Millennium Diner in 1999 werd geopend, klonk het actueel zes jaar later klinkt het gedateerd․ Voorkom dat je bedrijfsnaam een compleet gebrek aan inspanning en creativiteit uitstraalt․ Dit geldt natuurlijk helemaal als je een creatief beroep hebt․ Zou jij een creatieve opdracht laten uitvoeren bij iemand die Bert de ontwerper als bedrijfsnaam heeft gekozen?

Bij bedrijven die met de hand werken bijvoorbeeld Bouwbedrijf Hoek of Gerard Schilderwerken zijn dergelijke namen eerder regel dan uitzondering․ Het goede nieuws is dat je er in deze branches met een sterke bedrijfsnaam juist direct tussenuit springt! Het lijkt een goed idee om vrienden en familie te betrekken bij een belangrijke beslissing․ Dit kan echter voor problemen zorgen․ Het risico is dat je eindigt met een naam die je oma ook goedkeurt, maar je doelgroep niet aanspreekt (sorry oma!)․ Een consensus beslissing resulteert bijna altijd in een zeer veilige en saaie naam․ Overleg liever alleen met de belangrijkste besluitvormers hoe minder hoe beter․ Selecteer daarnaast een aantal mensen die binnen je doelgroep vallen․ Let op⁚ laat mensen een naam individueel beoordelen en bespreek alleen gezamenlijk de resultaten․ Voorkom dure naamsveranderingen of schadeclaims․ Vergeten je bedrijfsnaam te checken? Dit kan grote gevolgen hebben!

Bekijk ook

Auto op Bedrijfsnaam Zetten als ZZP'er: Alles wat Je Moet Weten

ZZP en Auto: De Voordelen van Bedrijfsnaam Registratie >>

De perfecte bedrijfsnaam bedenken: tips voor ZZP'ers

Een catchy bedrijfsnaam voor jouw ZZP-onderneming: zo doe je dat! >>

Bedrijfsnaam bedenken voor ZZP zorg: Tips en inspiratie

Bedrijfsnaam bedenken voor ZZP zorg: Maak een sterke eerste indruk >>

Ondernemer Retail MBO 4 Salaris: Hoeveel Verdien Je?

Ondernemer Retail MBO 4 Salaris: Salarisverwachtingen en Marktontwikkelingen >>

ZZP Werkplek Haarlem: Co-working Spaces & Meer

ZZP Werkplek in Haarlem: Vind de Perfecte Locatie >>