Gastvrijheid in de genen: de reis van Bresc

Eind 2018 was Bresc het eerste bedrijf dat operationeel was op het terrein van de Kop van Brabant. De Europese specialist in koelverse knoflook-en kruidenproducten koos destijds voor de Kop van Brabant vanwege de ruimte, de flexibele kaveluitgifte en de bouwmogelijkheden. Er was ruimte voor groei! Hoe is het nu met Bresc: hebben ze - als bedrijf dat zich voornamelijk richt op gastronomie - last gehad van de coronacrisis? En groeien ze nog steeds? We vragen het Angelique Wap, HR manager van Bresc.

Angelique Wap Bresc

"De grootste kracht van Bresc ligt in de motivatie en passie van onze medewerkers" 

Angelique: "We bestaan dit jaar 31 jaar. We begonnen ooit met het kweken van slakjes. Daar komt ook onze naam vandaan: Brunt (naam van één van de eigenaren) en Escargots. Die slakjes verkochten we aan de betere (Franse) gastronomie. Bij dit klassieke Franse gerecht hoort ook een goede kruidenboter, dus gingen wij die eveneens ontwikkelen. Om de smaak van de kruidenboter verder te verbeteren zijn we op enig moment overgestapt van droge grondstoffen naar verse knoflook en verse groene kruiden. Inmiddels zijn wij al geruime tijd gestopt met slakjes en kruidenboter. Anno nu (2022) ontwikkelen en produceren wij een ruim en prachtig assortiment van koelverse knoflook- en kruidenproducten gericht op de Europese gastronomie. Daarom ruikt het hier soms zelf op de parkeerplaats al naar knoflook, haha!

De producten worden verkocht aan Food service organisaties in Europa en Food industrie bedrijven in veelal de Benelux. Doordat we sinds 2016 onderdeel zijn van Hügli en vanaf 2018 van de Bell Food Group, kunnen we daarnaast veel samenwerkingsverbanden aangaan met zusterbedrijven. Dat biedt heel veel kansen en mogelijkheden.

producten van Bresc

Een greep uit het assortiment van Bresc

De mensen bij Bresc
De grootste kracht van Bresc ligt in de motivatie en passie van alle medewerkers. Angelique vertelt: "Onze identiteit is datgene waarvoor wij als bedrijf staan: Gastvrij, Nieuwsgierig, Open en Teamwork. Dat geldt voor iedere collega: zowel voor de medewerkers bij Productie als voor de Account managers, de Culinair advsieurs, Logistiek, Kwaliteit, IT, R&D enz. Wij streven er met elkaar, iedere dag naar om de klant zo goed als mogelijk te helpen. De gastronomie en gastvrijheid zit in onze genen. Dat is wat ons uniek maakt, en wat ook aanspreekt op mensen die op zoek zijn naar een andere baan.

In totaal hebben we nu 90 collega's, maar we groeien nog altijd. Voor de meeste functies is het niet heel moeilijk om medewerkers te vinden, en vervolgens te binden en te behouden. Het is wel lastiger dan enkele jaren geleden, maar nog steeds goed te doen. Dit geldt minder voor de Productie afdeling en Logistiek. Dat is moeilijk geworden. Medewerkers voor deze afdelingen proberen wij op meerdere manieren te werven: via social media kanalen, flyers, advertenties op banensites en uitzendbureaus. Ook werken we samen met bureaus die bemiddelen in buitenlandse arbeidskrachten. Om de samenwerking makkelijker te maken zorgen wij voor zowel Nederlandse les aan de buitenlandse collega's als Engelse les aan de Nederlandse collega's. We zijn op dit moment nog op zoek naar een fulltime lijnoperator en een logistiek medewerker.

Impact van corona
Net toen Bresc klaar was voor de volgende groeifase, kwam corona. Angelique: "Toen werd de hele wereld anders. Van volop in productie zijn en een commerciële afdeling die barst van het werk en bruist van de initiatieven, naar een volledige lock down. Dat was behoorlijk slikken. De grootste klap was bij Food service (horeca, leisure, catering, enz). Dat viel in de eerste lock down nagenoeg volledig weg. Echter, we hadden onze andere afzetmarkt nog, Food industrie. Die liep in die periode juist beter. De producten in de Food industrie waar onze knoflook en kruiden in gebruikt worden, zijn veelal verkrijgbaar in de retail. Daar was het booming business. Een ander geluk is dat wij onderdeel zijn van een grote internationale organisatie, Bell Food Group. Dat geeft financiële zekerheid.

Na de eerste lockdown zag je veel creativiteit en initiatieven bij de horeca ondernemers: afhalen van gerechten, instructie video's over bereidingen, thuis bezorgen en wat al niet meer. Diezelfde creativiteit en initiatief zag je bij onze commerciële afdelingen. Zo hebben wij bijvoorbeeld onze Brescuisine - prachtige professionele keuken - aan chefs in de horeca beschikbaar gesteld met een filmploeg van ons: een kookvideo platform IKKOOKTHUIS.NL. Maar toen de lock down voorbij was, ging het dak eraf. We hebben zelfs enkele keren de hoogste omzet tot dan toe gehaald de afgelopen jaren."

Ruimte voor groei
Voor de komst naar de Kop van Brabant zat Bresc op vier locaties: drie locaties in Sleeuwijk en een locatie in Giessen. Angelique : "Je zult begrijpen dat dit niet heel efficiënt werkte. Daarnaast waren het oude panden die te klein waren voor onze groeiambitie. Toen kwam de Kop van Brabant: een mooie mogelijkheid om onze locaties samen te voegen, en een pand te bouwen dat volledig op onze eisen aansloot. Dat pand staat er nu en daar zijn we heel trots op. Wij wisten destijds ook dat we na enkele jaren waarschijnlijk moesten gaan uitbreiden. Daarom is het hele midden kavel gekocht. Dat moment van uitbreiding is aangebroken en wij zijn bezig met de tekeningen voor de nieuwbouw. Dit betreft de productie afdeling en logistieke afdeling. Zo zijn we continue bezig met verbetering en groei. Dat zit in ons DNA."

Lokale samenwerkingen
Bresc gaat altijd voor lokale samenwerkingen. Angelique: als het even kan willen wij met plaatselijke, lokale partners en leveranciers werken. Of dit nu het maandelijkse verjaardagsgebak is, het wekelijkse fruit of machines en grondstoffen. Ook dat hoort bij ons, betrokkenheid bij je omgeving.

Neem een kijkje in de keuken
Angelique "Zoals ik al zei: gastvrijheid zit in onze genen. We stellen daarom graag ons bedrijf open voor de mede-ondernemers op de Kop van Brabant. Heb je zin om langs te komen? Laat het ons weten en we ontvangen je graag!"

brescuisine

De Brescuisine

 

We kunnen als ondernemers in deze regio vast van elkaar leren. Lijkt het jou leuk om als ondernemer zichtbaar te zijn in de nieuwsbrief van de Kop van Brabant? Of heb je tips om de wervingsproblematiek binnen deze huidige arbeidsmarkt het hoofd te bieden? Laat het ons weten door een e-mail te sturen naar info@kopvanbrabant.nl.

Bekijk ook

Nieuws

Volg hier de laatste ontwikkelingen op Kop van Brabant. >>

Projectbureau

Op zoek naar een kavel tot 5.000 m2? Wij verzorgen ook de uitgifte van lokale bedrijventerreinen in Land van Heusden en Altena! >>

Over

Aalburg, Woudrichem en Werkendam werken samen aan de ontwikkeling van Kop van Brabant. Kom alles te weten over het 46 hectare bruto bedrijvenpark. >>

Kavels

Zie in één oogopslag welke kavels beschikbaar, verkocht of in optie genomen zijn. >>